AI i skolan – fusk eller verklighetsanpassning?

Ons 31 maj 2023 14:22

Den senaste tiden har debatten inom skolan varit intensiv vad gäller användandet av AI i klassrummet. Är det fusk eller inte? Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet, menar att frågan är felställd och att fokus i stället bör ligga på hur tekniken kan bidra till elevernas lärande.

Jimmy Jaldemark framför en bokhylla med böcker
Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet.

- Som forskare i pedagogik tycker jag att den frågan i princip är felställd då den fokuserar på fel saker. En av skolans viktigaste uppdrag är att den ska bidra till lärande hos eleverna. Fuskdebatten utgår från att det finns rätt och fel sätt att lära sig på. Om eleverna lär sig innehållet med hjälp av digital teknik, blir det då fel?  De kanske till och med lär sig innehållet effektivare och kan gå djupare i sitt lärande. Blir det lärandet mindre värt då i samhällets ögon? Vad som definierar fusk vid ett prov är nog snarare en pedagogisk brist i de frågor vi ställer när vi ska mäta om eleverna lärt sig något, säger Jimmy Jaldemark.

Ett starkt argument för användandet av AI i skolan är att skolan ska vara en del av samhällets samtid och framtid. Förbjuder vi det riskerar skolan att vara kvar i dåtiden.

- Skolan behöver förbereda elever på ett liv i en framtid som kommer vara allt mer impregnerad av digital teknik som AI. En grundläggande fråga är vad behöver skolan ge elever med i bagaget för att de ska kunna förstå dagens och framtidens samhälle. Vad behöver en 7-åring 2023 för att kunna vara en samhällsmedborgare som 84-åring år 2100? säger Jimmy Jaldemark.

Kompetensutveckling av lärare är en nyckel för framgångsrik implementering av teknik i skolan

Både fördelar och utmaningar

- Det finns goda skäl till att tro att AI kommer ha en viktig plats i skolan. Utifrån historiska skäl så kommer den förr eller senare att få en plats. När det gäller Chat-botar som Chat GPT så är kapaciteten redan idag väldigt hög. För ett otränat öga är kvaliteten så pass hög redan att texterna som kommer ut är av högre kvalitet än den genomsnittliga skribenten. Språkmodellen kommer bara att bli ännu bättre ju mer den matas med texter. Fortsätter det så här blir det av det skälet meningslöst att fastna i fuskdebatten eftersom vi snart inte kommer att kunna se skillnaden, säger Jimmy Jaldemark.

Men det finns förstås inte bara fördelar med användandet av AI i skolan. Det finns också utmaningar, vissa större än andra.

- En utmaning är att det så klart kräver kompetensutveckling av lärarna. Det är en stor kostnad för samhället och det tar tid från lärares ordinarier uppgifter. Men digitaliseringen av skolan har varit kraftfull senaste åren, den har delvis forcerats under pandemin. Men den punkt vi är vid nu hade ändå nåtts förr eller senare då det varit en stark trend under en längre tid. Kompetensutveckling av lärare är en nyckel för framgångsrik implementering av teknik i skolan, säger Jimmy Jaldemark och fortsätter:

- En annan utmaning är att det så klart finns etiska och legala aspekter av teknikens möjligheter och de behöver diskuteras och lösas, exempelvis kopplat till GDPR och skyddande av känslig data. Här kommer antagligen praxis växa fram efter hand.

Vill du veta mer om AI i skolan?

Här finns länkar till några av de intervjuer Jimmy Jaldemark nyligen gjort inom ämnet.  

Intervju i SVT Västernorrland

Radiointervju med Sveriges Radio P4 Jönköping. Intervjun börjar vid 1:06:40

Intervju i Rapport

 


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-05-31