Utvecklingsdag om hållbar utveckling – ”känns hoppfullt och spännande”

Ons 04 okt 2023 09:32

Nyligen genomfördes en utvecklingsdag om hållbar utveckling på lärarutbildningarna. Med utgångspunkt i frågan om utbildning för hållbar utveckling planerades en dag med särskilt fokus på nationella minoriteter och samiska perspektiv.

en svartklädd man står framför en projektorskärm
Mats Jonsson.

Under dagen fick deltagarna bland annat lyssna till serietecknaren Mats Jonsson som berättade om sin bok "När vi var samer" som berör både Sápmis och sin egen släkts historia. De fick möta Thomas Nordell, från Globala Skolan, som berättade om hur man kan arbeta med dessa frågor i grundskolan, samt lyssna till Sean Blenkinsop, professor vid Simon Frazer University, Vancouver Kanada, som delade med sig av sina erfarenheter och tankar om hur vi kan arbeta med frågor om kolonisation i utbildning.

- Det var en väldigt inspirerande dag med flera duktiga talare. Mest berörd blev jag personligen av Jerker Bexelius, verksamhetschef på Gaaltijes, visning av utställningen "Vad ska bort - främlingsfientlighet, rasism eller kolonialism?”" som visas just nu på campusbiblioteket i Sundsvall.  Utställningen består av citat riktade till samer som har samlats in genom kommentarsfält på sociala medier, myndighetsutlåtande, massmedia och i andra rättsliga dokument. Jag rekommenderar verkligen alla att besöka utställningen, säger Anna Rosén, ansvarig för frågor om nationella minoriteter vid UTV.

”Ett tillfälle att lyfta blicken”

- Syftet med dagen var att stärka arbetet med undervisning för hållbar utveckling på lärarutbildningarna. Tanken var att ge nya kunskaper och även tillfällen till samtal om hur undervisningen på lärarutbildningen kan utvecklas utifrån innehållet under dagen. Det behövs tillfällen för att ”lyfta blicken” och få möjlighet att diskutera mer långsiktiga utvecklingsfrågor. Det är svårt att hinna i det vardagliga arbetet, säger Anna-Karin Westman som, tillsammans med Anna Rosén, Linda Wilhelmsson och Sven Olofsson, arrangerade dagen.

Vid en avslutande diskussion samlades sedan tankarna, ett underlag som kommer att vara viktigt för Anna Roséns fortsatta arbete med dessa frågor.

- Jag har fått i uppdrag att arbeta med frågan hur vi tydligare kan integrera samiska perspektiv i lärarutbildningen och samtliga program vid Utbildningsvetenskapliga institutionen.  Frågan är viktig ur många olika perspektiv, men främst utifrån att både förskollärare, lärarstudenter och ytterst även rektorer, har i uppdrag, enligt skolans styrdokument, att ansvara för att alla barn och elever får kunskap om nationella minoriteter, deras språk och kulturer. Man har även ett övergripande ansvar för att arbeta förebyggande och åtgärdande mot diskriminering och kränkande behandling i förskola och skola, säger Anna Rosén.

I de avslutande samtalen framkom det att det behövs mer kunskap kring samiska frågor, både hos studenter och hos oss som lärare och forskare på Mittuniversitetet.

 - Vi har ett gediget arbete framför oss. Det känns hoppfullt och spännande med den här starten på ett viktigt arbete som har möjlighet att göra stor skillnad över tid, säger Anna Rosén.


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-10-04