Lärarstudenter besökte teaterföreställning – ”viktig del av utbildningen”

Tis 05 mar 2024 14:01

Lärarstudenterna med inriktning mot förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt grundskolans årskurs 4-6 besökte nyligen Teater SOJA för att se föreställningen Världens bästa pjäs – en hoppfull historia.

En grupp människor som står framför en teaterscen

Föreställningen är formad med en tanke om att förbereda elever i grundskolan inför att gå och se och uppleva en föreställning om bland annat värdegrunder och olikheter, för att efteråt samtala om detta. I konceptet har Teater SOJA utformat en lärarhandledning, som läses inför föreställningen, med koppling till Läroplanen (Lgr22) om bland annat demokratiska värderingar och att främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse i andra människors perspektiv. 

- I denna lärarhandledning står en kort beskrivning av vad eleverna kommer att få se samt förslag på frågeställningar som används i en bearbetning av föreställningen. Efter föreställningen fick vi delta i detta samtal om bland annat innehållet, olikheter, hur man är en bra kamrat, olika rollkaraktärer, scenografi och kläder och hur musiken fanns med, säger Sibylle M Kühne, universitetsadjunkt på Mittuniversitetet och fortsätter:

- För lärarstudenter är det viktigt att möta olika estetiska uttryck eftersom det ingår i uppdraget som lärare att undervisning bör bedrivas i varierade former. Att se och uppleva föreställningar under utbildningen som på olika sätt berör och ger möjligheter till bearbetning kan skapa förståelse för hur estetiska uttryck kan, och bör, vara en del i en kommande yrkesroll, men också hur jag som lärare kan tänka kring samarbetsformer där olika estetiska uttryck erbjuds.


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2024-03-05