Mycket sannolikt att hastighetssänkningar längs E14 överklagas

Tor 14 mar 2024 08:12

Forskare vid Mittuniversitetet har studerat hur sannolikt det är att förslag till hastighetssänkningar längs olika vägar överklagas. Studien visar på stora skillnader – och bland de studerade vägarna visar sig E14 vara den vägsträcka där det är mest sannolikt att en hastighetssänkning överklagas.

Hastighetsskylt - 80 i svart text mot gul bakgrund omgivet av röd cirkel

– De faktorer som visar sig ha störst påverkan på viljan att överklaga hastighetssänkningar är längden på vägsträckan som ska sänkas då det påverkar restiden samt om vägsträckan löper genom ett relativt glesbefolkat område där det finns sämre förutsättningar för att välja kollektivtrafik, säger Ida Kristoffersson, forskare vid Mittuniversitetet.

Forskarna har granskat vägsträckor där en hastighetssänkning har föreslagits samt vägsträckor som sänkts till 80 km/h från 90 eller 100 km/h. Av 77 genomförda sänkningar överklagades sedan 17 stycken.

Studien omfattar åren 2019-2021 och forskarna testar fem olika hypoteser kring varför en överklagan inkommer. Resultaten har presenterats i en artikel i den vetenskapliga tidskriften ”Transportation Research Part A - Policy and practice”.

– Förutom faktorer som vägsträckans längd och befolkningstäthet i området såg vi att sannolikheten för överklagan ökar om sänkningen gäller en Europaväg, eller om vägen rör en region där det finns ett universitet. Vad som överraskade var att sannolikheten för en överklagan däremot minskar om vägsträckan löper genom en sårbar kommun, i regel en mindre kommun. Vi tolkar det som att det helt enkelt finns mindre resurser i dessa kommuner eller områden för att driva en överklagan, säger Christine Große, forskare vid Mittuniversitetet.

Forskarna har också haft tillgång till data om 10 vägsträckor där det fanns förslag om att genomföra en hastighetssänkning under 2021, men där sänkningen åtminstone tillfälligt sköts upp. Resultaten från forskarnas modell visar på att det är stora skillnader i hur en hastighetssänkning tas emot givet olika förutsättningar.


Ida Kristoffersson, forskare vid Mittuniversitetet. Foto: Elsa Bolling Landtblom, VTI.

– Sannolikheten för att det skulle ha blivit en överklagan av en hastighetssänkning längs E14 var till exempel väldigt mycket större jämfört med övriga nio vägsträckor som fanns bland förslagen för 2021. Vi hoppas att vår studie kan hjälpa till att få ökad förståelse för i vilka situationer som det krävs en bredare strategi än bara hastighetssänkning för att skapa regional förankring. Ett sådant strategiarbete pågår bland annat för E14 och E45, säger Ida Kristoffersson.

Studien ingår i forskningsprojektet ”Förutsättningar för och lärdomar av hastighetsöversyn” som finansieras av Trafikverket och är ett systerprojekt till forskningsprojektet ”Perspektiv på tillgänglighet – Relationen mellan infrastruktur och regional utveckling” som finansieras av Sundsvalls, Härnösands, Timrå, Ånge, Hudiksvall och Nordanstigs kommun.

Här kan du ta del av artikeln i ”Transportation Research Part A - Policy and practice” 

Kontaktperson:

Ida Kristoffersson, forskare vid Mittuniversitetet, 010-142 78 83, ida.kristoffersson@miun.se


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2024-03-14