Lärarbristen kräver krafttag – nu mobiliserar forskarna
I ett nytt stort forskningsprojekt ska forskare vid Mittuniversitetet samt norska Nord Universitet och Dronning Mauds Minne Högskola söka lösningar på lärarbristen. Arbetet har nyligen inletts och forskarna betonar allvaret i situationen.
– Den alltmer ökande bristen på behöriga lärare i, inte minst i vår region Jämtland Härjedalen och Tröndelag är allvarlig. Till detta ska läggas de senaste årens minskade intresse, i både Sverige och Norge, att söka lärarprogrammen. Det börjar bli bråttom att hitta lösningar, men att utbilda morgondagens lärare är en fråga som sträcker sig bortom statistik och siffror. Det handlar också om normativa frågor om synen på kvalitet i utbildningen, och vilka vi vill ska bli lärare och inte, säger Lena Boström, projektledare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Projektet inleddes i maj och forskarna ska ur olika perspektiv studera kompetensförsörjning och lärarbrist samt skapa olika samverkansarenor mellan skolaktörer i gränsregionen. Projektet ”Lärare utan gränser” har totalt beviljats 1,1 miljoner Euro i Interreg-medel där 455 000 Euro kommer från Interreg Sverige- Norge samt 190 000 Euro från Interreg Norge. Forskningen bedrivs i sex olika spår och forskarna ska bland annat analysera data över hur lärarbristen utvecklats i regionens olika kommuner under 2000-talet, samt hur den förväntas utvecklas framöver.
– Man bör betänka att ”lärarkrisen” är komplex och en konsekvens av många faktorer med rötter i internationellt och nationellt beslutsfattande. Vi ser att debattens vågor ofta går höga kring just lärarutbildningen och just nu är diskussionerna heta i Norge. Det är bra och viktigt att frågan engagerar för även detta vill vi fånga upp i vårt projekt genom att bjuda in skolaktörer och politiker att medverka, säger Ole Petter Vestheim, Nord universitet.
Projektet pågår från maj 2024 till maj 2027 och fokuserar på det geografiska området som benämns Nordens Gröna Bälte. Ansatsen att undersöka förutsättningarna för ett systematiskt samarbete över landsgränserna, och i detta arbete även inkludera sydsamiska utbildningar, gör projektet unikt.
– Vi behöver skapa bättre förutsättningar för gränsövergripande samverkan mellan kommuner, lärare, lärosäten och lärarstudenter. Målet är att trenden med ökad kompetensbrist vänds. Det ska bli enklare att rekrytera och behålla lärarstudenter och lärare, vilket kommer att stärka regionen, säger Marit Holm Hopperstad, DMMH.
– Mittuniversitetet påbörjade ifjol en satsning på decentraliserad sjuksköterskeutbildning, vilket blivit en succé. Vi kommer att undersöka om något liknande kan vara lämpligt även för lärarprogrammen. Vi befinner oss i en region med utspridd befolkningsstruktur där det är viktigt att så många som möjligt av invånarna får en reell möjlighet att skaffa sig en högre utbildning. Här behöver vi fortsätta diskutera vilka flexibla lösningar som kan tillämpas även för lärarutbildningarna, säger Pär Olausson.
*Nordens Gröna Bälte är en benämning på området som sträcker sig från Tröndelag i väster, via Jämtlands län till Västernorrlands län i öster.
Kontaktperson:
Lena Boström, projektledare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet, lena.bostrom@miun.se, 010-142 82 63