av
Hermela Samuel, en av Mittuniversitetets fyra SAO-jobbare
Mittuniversitetet deltar i pilotprojektet SAO-jobb, där högstadieelever får arbeta extra under ett år. Två av dem, Ini och Hermela, är på Makerspace vid campus Sundsvall där de får utforska kreativitet, teknik och handledarskap tillsammans med fritidselever.
Sedan i våras deltar Mittuniversitetet i pilotprojektet SAO-jobb, ett nytt initiativ som ger högstadieelever möjligheten att arbeta extra under ett helt år. Syftet är att jämna ut startlinjen för unga och skapa en tidig koppling till arbetslivet. På campus Sundsvall har fyra elever fått chansen, och två av dem, Ini Mathias och Hermela Samuel från Åkersviks skola, har sitt SAO-jobb på Makerspace vid campus Sundsvall.
En vanlig torsdagseftermiddag på Makerspace är allt annat än stillsam, särskilt inte när fritidseleverna från S:t Olofsskolans årskurs fyra är på besök. Prat, skratt och nyfikenhet bubblar i lokalen där högstadieeleverna och SAO-jobbarna Ini och Hermela handleder barnen.
– Vi fick SAO-jobbet genom skolan, som samarbetar med olika företag, och vi valde Makerspace. Här får man vara mer kreativ – som en ingenjör, säger Hermela.
– Vi får göra det vi vill, testa maskiner och lära ut till barnen som kommer hit. Det är jättekul, säger Ini.
Under hösten ska de ta emot en ny grupp yngre elever och planeringen är redan i gång.
– Nu har vi fyrorna, men sedan ska vi ha treorna och hitta på olika teman för dem, berättar Ini.
SAO står för Studiemotiverad arbetslivsorientering, och är en anställningsmodell framtagen av organisationen Nästa Generation Sverige. Projektet riktar sig till ungdomar i högstadiet och ger dem möjligheten att arbeta extra en dag i veckan under ett helt år – som ett alternativ till traditionell prao.
Målet är att ge unga i utsatta områden en tidig chans att utveckla arbetslivserfarenhet, ansvar och framtidstro. Våren 2025 sjösattes piloten tillsammans med 25 företag och organisationer runt om i landet, däribland Mittuniversitetet.
– Jag tror inte vi hade fått göra lika mycket på en vanlig prao. Här får vi betalt för att vara, göra roliga saker och hjälpa andra, säger Hermela.
Fyra av de deltagande eleverna i Sundsvall har SAO-jobb på Mittuniversitetet – på biblioteket, servicecentret och på Makerspace. För universitetet innebär projektet ett sätt att både bidra till samhället och samtidigt inspirera unga till vidare studier.
– Att få träffa dessa elever på torsdagar är höjdpunkten på arbetsveckan. De bidrar med nya tankar och idéer. De lär oss mycket om hur generation Z tänker (personer födda mellan 1997 och 2012). Dessutom får vi visa upp vårt fina universitet och de får träffa våra studentambassadörer. Det är helt enkelt en vinn-vinn-situation för oss! säger Sofia de Wall, koordinator Barnens universitet och som tillsammans med Mona Wärdell är handledare för SAO-jobbarna.
– Alla SAO-jobben här är kreativa, men vårt är nog det mest kreativa. Vi gillar att vara på Makerspace för att vi får vara lite som ingenjörer, avslutar Hermela.
Både Ini och Hermela rekommenderar varmt andra elever att söka när möjligheten ges. Och kanske är det just i mötet mellan nyfikenhet och praktik som framtidens idéer tar form med två unga ingenjörer i vardande.
Sidan uppdaterades 2025-11-03