Ny forskarskola ska rusta lärare för AI‑samhället
Artificiell intelligens förändrar skolan i grunden. Nu samlar forskarskolan GRAITE nio svenska lärosäten för att ge lärarutbildningen verktyg att möta den digitala framtiden, utan att tappa skolans demokratiska värden. Mittuniversitetet leder satsningen som får 42 miljoner kronor av Vetenskapsrådet.
– Digital teknik och artificiell intelligens är inte längre framtidsvisioner – de är en del av vår vardag. Ambitionen med vår forskarskola är tydlig: framtidens lärare ska inte bara kunna använda AI, utan också förhålla sig kritiskt till tekniken och värna skolans demokratiska uppdrag, säger Jimmy Jaldemark, professor i pedagogik och samordnare för den nationella forskarskolan GRAITE (GRAduate school for AI and Teacher Education).
I skolvärlden väcker utvecklingen kring artificiell intelligens både hopp och oro. Kritiker varnar för ökad skärmtid och teknikberoende, medan förespråkare ser möjligheter att skräddarsy undervisning, ge elever bättre stöd och underlätta administrativt arbete. GRAITE samlar därför nio svenska lärosäten med målet att förstå hur AI påverkar lärarutbildningen och läraryrket. Forskarna utgår från den etablerade TPACK-modellen, som betonar samspelet mellan teknisk, pedagogisk och ämnesdidaktisk kompetens.
– Det här handlar om mycket mer än att enbart behärska digitala verktyg – lärarstudenter måste även förstå hur tekniken påverkar undervisningens innehåll och kontext. Genom forskarskolan vill vi rusta lärarutbildningen med kunskap som stärker både undervisningens kvalitet och de demokratiska och mänskliga värden som skolan vilar på. För i en tid där algoritmer får allt större inflytande är det fortfarande lärare, elever och innehållet – inte tekniken – som ska stå i centrum, säger Jimmy Jaldemark.
Dem femåriga forskarskolan startar redan vid årsskiftet och erbjuder kurser, seminarier och internationella samarbeten. Doktoranderna undersöker frågor som: Hur förändras lärarrollen när AI blir ett allt större inslag i undervisningen? Hur utvecklar lärarutbildare sin digitala kompetens? Vilka etiska och samhälleliga dilemman följer med tekniken? Målet är att forskningen ska bidra till en hållbar och rättvis användning av AI i utbildning.
Den nya forskarskolan är en del av GRADE-konsortiets verksamhet och antar nu 16 nya doktorander i sin fjärde kull blivande forskare. Totalt omfattar verksamheten cirka 75 doktorander på nio lärosäten. Utöver de 42 miljonerna från VR medfinansieras GRAITE med ytterligare cirka 38 miljoner vilket möjliggör antagning av fler doktorander.
I och med den nya forskarskolan flyttar även konsortiet sitt kansli från Umeå universitet till Mittuniversitetet med Jimmy Jaldemark som ansvarig.
Kontaktperson:
Jimmy Jaldemark, professor i pedagogik och samordnare för den nationella forskarskolan GRAITE, 010-142 82 88, jimmy.jaldemark@miun.se