Från skäggiga hipsters till eget varumärke – illustratören Karin Ohlsson fann sin kreativa väg på Mittuniversitetet

Ons 10 dec. 2025 08:00

Karin Ohlsson, illustratören bakom BahKadisch, tog examen i grafisk design vid Mittuniversitetet 2010. Sedan dess har hon byggt ett kreativt företagande där svartvita skäggporträtt, färgstarka figurer, muggar och väskor samsas i en ständigt bubblande skaparkraft.

Kvinna i svart skjorta sitter i ett rum med en bokhylla bakom sig.

I en 50 kvadratmeter stor ateljé i Hägersten, fylld av muggar, prints, väskor, knappmaskiner och konstnärsmaterial, hittas Karin Ohlsson – illustratör, formgivare, kreatör och företaget BahKadisch. Här arbetar hon i ett flöde som sällan tar paus.

– Jag tappar bort mig helt i den kreativa processen. Om jag sätter mig vid ritbordet eller symaskinen kan det gå fyra timmar utan att jag märker det, säger Karin.

Därför har hon bland annat bestämt att hennes nya favoritprojekt, att sy små väskor som hon kallar ”väska i väskan” enbart får tillverkas hemma på kvällstid och under helger.

Men betyder inte det att du jobbar jämt?

– Jo. Men jag är också bra på att sovmorgon.

Hon skrattar lite och tillägger:  

– Jag ser det som att jag jobbar dygnet runt – men jag har inga problem med det. Många av de jag samarbetar med driver också eget och det är ett ständigt flöde av mejl och dialoger. Jag kan inte tänka mig att bara jobba på kontorstid.

En tidig kärlek till ritandet

Karin växte upp i Östersund och har, som hon uttrycker det själv, ”alltid ritat”. Julklappsönskningarna bestod av tuschpennor och buntar av ritpapper. Under gymnasiet, när bildlektionerna bestod av att ”rita skuggor” och ”fotorealism”, tappade hon lite lusten.

När hon sedan började på Mittuniversitetets program Grafisk Design och Kommunikation i Sundsvall 2007 började ritlusten komma tillbaka. Hon startade en blogg och fyllde den med teckningar. Under tiden på Mittuniversitetet fick hon även hjälp till att starta enskild firma. ”Illustratör Karin Ohlsson” lät för tråkigt, tyckte hon, och ville hellre heta något med ljudeffekten ”kadisch”, som hon använt mycket som barn. ”Kaddish” visade sig även vara namnet på en judisk bön, så då valde hon att lägga till ”bah”.

– Eftersom jag är en typisk 80-talist och sa ”bah” hela tiden.

Resultatet blev företagsnamnet BahKadisch, ett namn som visade sig vara jättebra. Och jättedåligt.

– Det är jättebra på så sätt att när man googlar BahKadisch så finns det ingen annan som heter så. Det finns bara jag. Men det är också jättedåligt för det är ingen kotte som kan stava det rätt.

Reklambyrå, hipsters och nya vägar

Efter examen gjorde Karin praktik på en reklambyrå i Stockholm, vilket ledde till anställning som art director. På reklambyrån dök också hennes mest kända motiv upp: Skäggubbarna.

– Reklambyrån låg mitt på Södermalm och det här var när hipster-eran var som störst. Alla bryggde sitt eget öl och bakade surdegsbröd. Jag var omgiven av de här skäggen.

Fram föddes en svartvit gubbe med stort skägg. På ett av hennes mest säljande motiv sitter skäggubben med en kopp kaffe med texten ”In Sweden we call it a fika” under.   

Nu, så här drygt 12 år senare, är den svartvita gubben fortfarande hennes signum.

– Det satte sig verkligen, det är jag jätteglad för.

Från föräldraledighet till eget företag

När hennes första barn föddes 2014 började tanken på att starta eget växa. Hon hade ju redan BahKadisch som låg vilande.

– Jag brukar skämtsamt säga att det är perfekt att starta eget när man får barn – då har man föräldrapengen att gambla med, säger hon och skrattar.

Under föräldraledigheten kontaktade hon Designtorget, som snabbt uppmuntrade henne att satsa fullt ut. Än i dag kan man köpa hennes prints, brickor och muggar där.

I dag driver Karin både webbshop, ateljé och en liten butik. Produkterna sträcker sig från prints och muggar till brickor, knappar, väskor och konstnärsmaterial. Hon tar också uppdrag inom grafisk design och illustration åt företag som Åhléns och Matgeek och hon designar allt från ölburkar till väggar på kontorshotell.

– Det är bredden som gör att företaget går runt. Jag hade inte kunnat leva på bara webbutiken, eller bara illustrationer.

I sociala medier delar hon generöst med sig av sin arbetsprocess, något som uppskattas av de över 15 000 följare hon har på Instagram.

– Jag har egentligen ingen strategi bakom mina sociala medier. Jag tycker bara att det är kul att visa hur jag gör och jag har märkt att mina följare verkligen gillar att se hur det går till när jag till exempel syr väskor eller trycker knappar.

Återblick på Mittuniversitetet

När hon blickar tillbaka på sin utbildning beskriver hon den som en solid grund.

– Det är 15 år sedan nu, men jag fick med mig mycket matnyttigt från utbildningen. Kombinationen av grafisk design och kommunikation gav mig en bred förståelse för branschen. Jag är glad att jag är grafisk formgivare, samtidigt som jag har lagt till illustratör, jag tror att det har gjort mig mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Om fem år ser hon sig fortfarande på samma plats. I ateljén och med nya projekt på gång. Under åren har de svartvita motiven fått lämna plats till mer färg och den kreativa processen är ständigt närvarande. Kanske med färre men större uppdrag åt kunder, så hon har mer tid till egna projekt.  

Och skäggubbarna finns kvar?

– Ja ja, de är ju ryggraden i det här företaget.

Kollage av fyra bilder på material från bahkadisch.se

Den storsäljande muggen "snutkaffe", "Väska i väskan", knappar och så den klassika "skäggubben". Från bahkadisch.se

 

 

 

 


Sidan uppdaterades 2025-12-10