Konferens lyfter omsorgens roll i fritidshemmets utveckling
Hur kan omsorg bidra till trygghet, lärande och gemenskap i fritidshemmet? Det är en av huvudfrågorna när pedagoger och rektorer möts på årets biennal – ett samarbete mellan RucX, Högskolan i Gävle och Mittuniversitetet.
Kan du berätta lite om den konferens ni arrangerar?
- Det är en återkommande konferens vartannat år. Konferensen är för pedagogisk personal och rektorer som arbetar i fritidshem och den bygger på aktuell forskning för att stärka kvaliteten i fritidshemmet. Det är olika teman och årets tema handlar om omsorg. Omsorgen är en stor och viktig del i fritidshemmens verksamhet och det är något som bidrar till att skapa trygghet, utveckla relationella förmågor samt skapa en meningsfull och social gemenskap, säger Mattias Johansson, universitetsadjunkt och en av konferensens arrangörer.
Syftet med konferensen är att stärka kvaliteten i fritidshemmet genom föreläsningar, seminarier och diskussioner
Vad är syftet med konferensen?
- Syftet med konferensen är att stärka kvaliteten i fritidshemmet genom föreläsningar, seminarier och diskussioner. En viktig del är att få kunskaps- och erfarenhetsutbyte med andra inom fritidshemmets verksamhet, säger Mattias Johansson.
Finns det några övergripande teman eller frågor?
- Det övergripande temat för årets biennal är omsorg, och hur det kan ses i fritidshemmets vardag. På vilket sätt omsorg hänger ihop med lärande och utveckling, och hur viktigt omsorgsbegreppet är utifrån ledarskapet, men också elev till elev, säger Mattias Johansson.
Varför är det viktigt med den här typen av konferenser?
- För att få mötas och diskutera frågor som kommer upp under biennalen, men också frågor som kommer upp i yrkesvardagen. Hur hanteras olika situationer som uppstår samt hur det går att hantera situationer på olika sätt och på så vis få olika resultat, säger Mattias Johansson.
Vad hoppas du att deltagarna tar med sig tillbaka till sina verksamheter efter de här två dagarna?
- Nya tankesätt och förhoppningsvis nya förhållningssätt till hur vi kan utveckla innehållet i fritidshemmet så att fler elever mår bra, lär sig samt utvecklas på flera olika plan, säger Mattias Johansson.