Eva‑Lenas handbok hjälper elever tillbaka till skolan

Tors 12 juni 2025 13:25

Allt fler elever i Sverige har en hög frånvaro i skolan. Eva-Lena Årmyr, biträdande skolchef och doktorand vid Mittuniversitetet, har tagit fram en praktisk handbok för att stötta skolor i arbetet med att få tillbaka eleverna.

en kvinna med böcker i händerna

– Ungefär en fjärdedel av högstadieeleverna i Sverige har över 30 procents frånvaro. Det motsvarar nästan ett helt år borta från skolan, säger hon.

Eva-Lena Årmyr har lång erfarenhet av skolans värld, både som lärare och rektor. När hon började arbeta på en högstadieskola 2019 såg hon hur elever drev runt i korridorerna istället för att delta i lektionerna.
– Det var några få som inte klarade av att gå på lektionerna, men de drog med sig andra. Resultatet blev att många fick en problematisk skolnärvaro, säger hon.

Anteckningarna blev bok

Frågan om skolnärvaro engagerade Eva-Lena Årmyr, och hon valde att fördjupa sig i ämnet både genom en magisteruppsats och i sitt dagliga arbete. Samtidigt hade hon fått mycket material som inte fick plats i uppsatsen. Detta samlade hon i ett annat dokument, med tanken att använda det för att föreläsa för skolpersonal i Ånge kommun.
– Innan jag ens var klar med min magisteruppsats insåg jag att jag i princip redan hade en hel bok. Jag tänkte att det skulle vara bra att trycka den för skolpersonalen i kommunen, så att alla fick något att hålla i och anteckna i, berättar hon.

När hon presenterade sina idéer i ett sammanhang, där 26 kommuner deltog, växte intresset för boken. Många ville köpa den, och hon beslutade sig för att göra den mer allmängiltig.

En praktisk guide för skolor

Boken, som trycktes i augusti 2024, är en 200-sidig handbok fylld med konkreta verktyg och forskningsbaserad kunskap. Den riktar sig till alla som arbetar inom skola och förskola – från lärare till skolledare och elevhälsopersonal och finns i dagsläget på 65 olika orter.
– Den innehåller lagtexter, forskning och systematiskt kvalitetsarbete, men också reflektionsfrågor och uppgifter att arbeta med, både individuellt och i grupp, säger Eva-Lena Årmyr.

 Boken är utformad för att användas under flera år och kan anpassas till olika verksamheter. Den innehåller även lättlästa sammanfattningar av forskningen för att alla ska kunna ta till sig innehållet.

Röster från elever 

I boken lyfts även elevernas egna berättelser. En 16-årig kille berättar att han ville vara i skolan men inte klarade av att sitta still under hela lektionen. En 13-årig flicka säger att hennes skolfrånvaro började redan i årskurs fyra, men att ingen lyssnade på henne.
– En annan elev, en 14-årig flicka, berättade att ingen från skolan tog kontakt med henne när hon var hemma. Hon kände sig bortglömd, säger Eva-Lena Årmyr.

Spridning i hela Sverige

Boken har fått stor spridning och används nu i flertalet kommuner. Dessutom har 28 bibliotek köpt in den.
– Det känns fantastiskt att den används av så många. I Ånge kommun har till och med huvudmannen börjat läsa den i en bokcirkel, säger Eva-Lena Årmyr.

Trots den positiva responsen finns det en grupp som saknar en bok riktad till dem – vårdnadshavarna.
– Många föräldrar har hört av sig och sagt att de skulle vilja ha mer stöd. Boken är inte skriven för dem, men vi har tagit fram ett informationsblad för att ge dem lite vägledning, berättar hon.

Målet med handboken är inte att ge ett facit, utan att skapa diskussion och samsyn i skolor över hela landet.
– Vi måste vara tydliga och eniga gentemot både elever och vårdnadshavare. Det här är en fråga vi behöver arbeta med tillsammans, säger Eva-Lena Årmyr.

 

I enlighet med samverkansavtalet samarbetar Mittuniversitetet, Ånge och Timrå kommuner i forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.

Relaterade artiklar kring skolnärvaro och samverkansavtalen hittar du här:

Resursskolor får elever att återvända till undervisningen

Högre närvaro på Ala skola

Från låg skolnärvaro till hela dagar

 


Sidan uppdaterades 2025-06-12