Ledarskap i leken – ny forskning lyfter fritidshemmets pedagogiska potential
Fritidspersonal har en nyckelroll i barns lärande genom lek, men deras ledarskap är fortfarande ett relativt outforskat område. Ett nytt forskningsprojekt visar hur ett medvetet ledarskap kan göra leken till en starkare lärandemiljö.
Trots att över 83 procent av barn i de yngre skolåren är inskrivna i fritidshem finns fortfarande begränsad forskning om fritidspersonalens (FHL:s) ledarskap i lek. Det nyligen avslutade projektet vid Institutionen för Utbildningsvetenskap (UTV) ”Att leda fritidshemmets undervisning; ledarskapet utforskas genom aktionsforskning” har tagit sig an denna kunskapslucka.
Ledarskapet i fritidshem är komplext. Personalen ska balansera mellan omsorg och lärande, fri lek och styrda aktiviteter – ofta utan tillräcklig tid eller verktyg för att leda medvetet. Tidigare forskning har betonat vikten av personalens aktiva roll i leken. Den här studien fördjupar förståelsen för vilka olika ledarskapspositioner som kan intas, och hur dessa påverkar barns lärande.
Vill utveckla ett lyhört arbetssätt
Projektet har bedrivits som aktionsforskning, där forskare och personal samarbetat för att identifiera utmaningar, testa nya arbetssätt och reflektera över resultaten genom intervjuer, samtal och fältanteckningar. Målet har varit att utveckla en lekresponsiv didaktik – ett lyhört arbetssätt där personalen kan växla mellan att stötta, förstärka eller ta ett steg tillbaka i leken beroende på situation och barnens behov.
– Att vara med i forskningsprojektet har stärkt oss som grupp, men det har också varit utmanande – både yrkesmässigt och personligt. Vi har verkligen behövt utforska vad det innebär att vara ledare, och insett att alla bär på ett ledarskap, även om man inte alltid ser det själv, säger Erika Forsberg, fritidslärare vid Bergsåkers skola.
Peter Högström, biträdande rektor på skolan, menar att projektet också utvecklat gruppens samarbete och förståelse för varandras styrkor.
– Kollegiets olika ledarskap och olikheter ger en bredd i arbetet med eleverna. Det handlar om att känna sig själv och kunna parera varandra i arbetslaget, så att vi tillsammans skapar balans, säger han.
Har gett konkreta verktyg
Projektet, som pågick från augusti 2024 till juni 2025, har inte bara gett ny kunskap till forskningen, utan också konkreta verktyg till fritidspersonalens dagliga arbete. Med ett stärkt ledarskap i leken stärks också fritidshemmets pedagogiska uppdrag – till gagn för både yrkesrollen och elevernas utveckling.
Kontaktperson:
Lena Boström, professor i pedagogik vid Institutionen för Utbildningsvetenskap (UTV): lena.bostrom@miun.se