Resursskolor får elever att återvända till undervisningen
Skolfrånvaro blir allt vanligare och förekommer i allt yngre åldrar. Vid Mittuniversitetet pågår forskning för att förstå orsakerna och utveckla metoder som kan stödja barn att komma tillbaka till skolan.
Ett av de projekt som Lena Ivarsson, docent i pedagogik, följer är en resursskola i Ånge kommun, där man på kort tid nått fina resultat.
– När projektet började hösten 2024 var eleverna, som är mellan 6 och 12 år, hemma på heltid. Nu går alla i skolan varje dag. Det är en stor förändring, säger hon.
Otrygghet i skolan
En av flera förklaringar till varför resursskolan har lyckats få barnen att återvända till skolan, är att öka tryggheten för barnen. Forskning visar att många elever med långvarig frånvaro känner sig otrygga under skoldagens så kallade mellanrum – som vid lunch och raster, det vill säga när man inte är tillsammans med någon vuxen.
– I den aktuella resursskolan äter alla tillsammans i ett stort rum, med samma personal och klasskamrater varje dag, vilket skapar trygghet, för just lunchen är komplicerad för barnen. Många av barnen hade till exempel specialmat förut, och det behöver de inte längre, säger Lena Ivarsson.
Eleverna utvecklas socialt
Utvecklingen bland eleverna har varit märkbar. Från att vara tysta och tillbakadragna har de blivit mer delaktiga och uttrycksfulla, berättar hon.
– De har utvecklats både socialt och kamratmässigt. De säger ifrån på ett annat sätt nu, vilket är positivt.
Undervisningssituationen i en resursskola kan dock vara utmanande. Elevernas kunskapsnivåer varierar kraftigt, inte bara för att barnen är i olika åldrar utan för att även barn i samma ålder kan ha olika kunskapsnivåer beroende på hur mycket de har missat av undervisningen. Dessutom måste lärarna balansera mellan att utmana dem och att inte pressa på för mycket.
– Det är väldigt skört. Samtidigt behöver de utmaningar på rätt nivå och få känna sig involverade.
Resursskolor på frammarsch
Under början av 2000-talet avskaffades resursskolorna i Sverige, men under de senaste åren har de återuppstått igen. Lena Ivarsson nämner att flera skolor i regionen, bland annat i Härnösand, Ånge, Östersund och Hudiksvall, driver resursskolor idag. Hon har även följt ett projekt i Timrå, där två skolor arbetat med att motverka skolfrånvaro genom en gemensam strategi där ansvaret inte ligger på enskilda mentorer utan hela personalen.
Det som sker i klassrummet har betydelse
Skolfrånvaro är ett växande problem, enligt Lena Ivarsson. Runt om i landet pågår en rad insatser, och ett nationellt nätverk har bildats där representanter från olika kommuner delar erfarenheter. Även forskare är knutna till nätverket. I samtalen framkommer det tydligt att det som sker, både i klassrummet och i skolmiljön i stort, har stor betydelse för att motverka frånvaro.
Lena Ivarsson, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet
I enlighet med samverkansavtalet samarbetar Mittuniversitetet, Ånge och Timrå kommuner i forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.
Relaterade artiklar kring skolnärvaro och samverkansavtalen hittar du här: