Studie visar att lärande kan vara nyckeln till framgångsrikt förbättringsarbete
Organisatoriskt lärande är en nyckel till framgång i ständiga förbättringar. Industridoktorand Ninni Löfqvist har i en fallstudie identifierat fem faktorer som behövs för att förbättringsarbete ska lyckas – och presenterar resultaten vid sitt licentiatseminarium den 2 oktober.
I sin forskning har Ninni Löfqvist följt några verksamheter inom en region under ett och ett halvt år för att undersöka hur organisationer kan lyckas med ständiga förbättringar – ett arbetssätt som innebär att verksamheten systematiskt utvecklar sina processer steg för steg för att nå bättre resultat över tid. Hennes studie visar att organisatoriskt lärande är en avgörande faktor för att förbättringsarbete ska få genomslag.
– Jag vill lyfta fram att begreppet ”ständiga förbättringar” inte bara handlar om metoder och rutiner, utan också om att bygga kunskap och förmåga i organisationen. Lärandet måste vara en del av förbättringsarbetet, säger Ninni Löfqvist.
Fem viktiga faktorer
Hon är industridoktorand i Region Västernorrland och forskar inom kvalitetsteknik vid Mittuniversitetet. Ninni är också en del i den nationella forskarskolan inom hälsoinnovation, som samlar doktorander från sju lärosäten för att kombinera forskning och praktiskt förbättringsarbete.
I sin licentiatavhandling “Organizational Learning – the Missing Link in Successful Continuous Improvement?” lyfter hon fem faktorer som särskilt viktiga för att nå framgång i sitt utvecklingsarbete:
- En förståelse av begreppet, till exempel ständiga förbättringar.
- Reflektion över erfarenheter och resultat.
- Att ta vara på och utveckla den kunskap som redan finns.
- Kunskapsutbyte med andra som genomfört liknande arbete.
- Trygghet och säkerhet inom organisationen.
Relevant för fler verksamheter
Resultaten ska komma till praktisk nytta i Region Västernorrlands fortsatta arbete med kvalitetsutveckling, men är också relevanta för andra verksamheter som vill arbeta med förbättrings- och utvecklingsarbete.
– Min förhoppning är att avhandlingen ska ge insikter om vilka faktorer som behöver finnas på plats för att lyckas. Även om det är en fallstudie tror jag att andra organisationer kan se att det här är relevant att ta till sig i sin egen verksamhet, säger hon.
Välkommen att delta i licentiatseminariet!
Doktorand: Ninni Löfqvist, kvalitetsteknik, Mittuniversitetet
Avhandling: Organizational Learning – the Missing Link in Successful Continuous Improvement?
Opponent: Professor Sofia Kjellström, Jönköping University
Språk: Engelska – öppet för alla intresserade.
Tid: Tisdag 2 oktober, kl 13.15–16.00.
Plats: Rum Q340, Mittuniversitetet Östersund, samt digitalt via Zoom.