"Idag jobbar jag som kommunikationschef på ett medieföretag"
Jessica Westin, tidigare student på Informations- och PR-programmet jobbar idag som kommunikationschef på Unites Screens, ett av nordens största Youtube-nätverk.
Namn: Jessica Westin
Pluggade: Informations- och PR-programmet (programmet bytte namn 2017)
Studieort: Sundsvall
Jessica har stor nytta av den breda kunskap hon fick under studietiden och ser väldigt positivt på arbetsmarknaden för de som söker sig till Kommunikations- och PR-branschen efter att ha läst på Mittuniversitetets program.
Varför valde du att studera på programmet?
Jag började min eftergymnasiala resa med att läsa det dåvarande 1-åriga programmet Grafisk Design på Mittuniversitetet, men insåg rätt snabbt att jag tyckte att det var kommunikationen bakom som var mer intressant för mig än grafisk produktion. När jag började på Informations- och PR-programmet kände jag direkt att jag hade hittat “hem”, programmet gav en bredd inom området kommunikation, vilket gör det extra roligt att se vad alla tidigare studenter gör idag. Det är allt ifrån pressekreterare och PR-konsulter till varumärkesägare och “traditionella” kommunikatörer.
Vad var det bästa med utbildningen?
Utöver bredden som jag nämnde tidigare, så gav Informations och PR-programmet en bra blandning mellan praktiskt och teoretiskt arbete. När jag kom ut i arbetslivet så hade jag verktyg för att både arbeta sakligt och kunna ge nya perspektiv från kurslitteratur.
Hur var samarbetet med arbetslivet inom utbildningen?
Den var väldigt påtaglig, och bara till det positiva! Som student på programmet fick jag en bra överblick över möjliga arbeten och arbetsplatser efter examen, samtidigt som vi hade bra kontakt med företag under ett par av kurserna.
Var gjorde du din praktik och vad gav den dig?
Min praktik förlade jag utomlands i Tyskland under sommaren, utanför programmets ordinarie praktikperiod. Jag var på ett internationellt företag med verksamhet i 25 europeiska länder och jag fick arbeta under Sverigechefen. Under praktiken som varade under 3 månader fick jag ansvara för marknadsföring, sociala medier, PR och att driva nya kunder till vår tjänst. Efter min praktik fick jag erbjudande om att ta över min tidigare chefs roll, som jag tackade ja till, vilket ledde till att jag arbetade som Sverigechef under ett år. Under det året tog jag studieuppehåll från programmet.
Vad jobbar du med idag och hur såg din väg dit ut?
Idag jobbar jag som kommunikationschef för medieföretaget United Screens, där jag arbetat i fyra år. United Screens är Nordens största Youtube-nätverk och arbetar med de största online video-stjärnorna i Sverige, Norge och Finland, som till exempelvis Therése Lindgren, Johan “Matgeek” Hedberg, Bröderna Norberg, Felicia Aveklew, Sabina Decirée, Ida Warg och många andra. Det vi gör för dem är att hjälpa dem på ett 40-tal olika områden, bland annat reklamförsäljning och produktion, men även utbildning inom relevanta områden samt medieträning och PR, där jag arbetar mest.
I min roll som kommunikationschef så arbetar jag dels strategiskt med United Screens externa och interna kommunikation, däribland planera och genomföra PR-aktiviteter, externa och interna föreläsningar och utbildningar, event, samt vår digitala kommunikation. Innan det har jag bland annat arbetat som Social Media Manager på Zalando, på Nexiko Media samt varit Sverigechef för eDarling.
Hur skulle du säga att arbetsmarknaden för de som läst på programmet ser ut idag?
Väldigt positiv! Det finns många utbildningar inom detta område, men från branschkollegor som inte läst på programmet så har just Information och PR-programmet på Mittuniversitetet en kvalitetsstämpel. Jag tror att detta är tack vare det nära samröret med arbetslivet samtidigt som utbildningen blandar både praktiska och teoretiska kurser under utbildningens tre år.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det finns så mycket som är det bästa med mitt jobb, men för att välja tre saker: Alla inspirerande personer som jag har nöjet att få träffa i min yrkesroll, att det går så snabbt från idé till genomförande och inte minst att få arbeta “hands on” med stora som små frågor eller projekt.
Vilka kunskaper från utbildningen har du mest nytt av i ditt jobb?
Det är svårt att peka på en specifik, men generellt så har jag haft stor nytta av dels att utbildningen gav en gedigen kunskap i att arbeta i grupp, dels att mitt kontaktnät blivit stort tack vare de som studerade på programmet samtidigt som mig.
Vad är mest utmanande med ditt jobb?
Alla hos oss på United Screens är experter inom online video, och det gör att den största utmaningen är att vara påläst, kunnig och medveten om förändringar och nya implementationer av funktioner och plattformar.
Vilka råd har du till de som funderar på att söka till programmet?
Jag kan verkligen rekommendera programmet, det ger en bred och relevant utbildning för dem som vill söka sig mot kommunikations-/PR-sektorn!
Ta vara på alla studentaktiviteter i och utanför programmet! Jag har haft nöjet att träffa smarta, bra och inspirerande personer som varit till stor nytta både under studietiden och efteråt, passa på att lära känna personerna som finns runtomkring dig i studiemiljön!
Dessutom vill jag skicka med ett råd till alla, som är relevant oavsett vilken utbildning man väljer i slutändan: Ju mer tid man lägger ner på sina studier, desto mer får man tillbaka i slutändan!