Det första intrycket är viktigt! Kom i god tid och var väl förberedd.
För att främja varje students möjligheter att trivas och bedriva studier är det viktigt att studenterna vet var de kan vända sig vid olika frågor. I länken till vänster finns en powerpointmall som kan lyftas in i kursintroduktionen. Den innehåller information om bibliotekets stöd till studenter, mittuniversitetets lika-villkorsarbete, regler för tentamina och pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning.
Det är bra att ha en dialog kring behov och förväntningar i kursens inledning, både vad gäller studenternas förväntningar på kursen och lärares förväntningar på studenterna. Ett sätt är att samla in studenternas förväntningar via en enkät i Moodle inför kursstart, och att följa upp den under kursintroduktionen.
Det är bra att berätta för studenterna om vilken kursutveckling som har gjorts sedan förra kurstillfället. Det signalerar att kursen är prioriterad och att den utvecklas över tid.
Informera även studenterna om kursregistrering och följ upp studenter som inte är aktiva i Moodle tidigt i kursen. Icke aktiva deltagare bör kontaktas, så att de kan avregistrera sig om de inte avser att läsa kursen.
Tillbaka