Registrera enbart utlägg, representation, bilersättning
I Primula under menyvalet Min sida och Resor/utlägg registrerar du utlägg som inte ska registreras i en reseräkning.
För att få ersättning för utlägg krävs kvitto. Ett giltigt kvitto ska innehålla; datum, från vem och vad man köpt, belopp och moms.
- Välj formuläret MIUN Enbart utlägg/repre/bilers.
- Klicka på listen Utlägg inrikes för registrering av utlägg som gjorts med svensk valuta eller Utlägg utrikes för utlägg som gjorts i utländsk valuta.
- Välj typ av utlägg i flervalslistan Utlägg.
- För kvitto i svensk valuta anges Datum, Belopp (inkl moms) samt Moms
För kvitto i utländsk valuta anges Datum, Belopp, Valuta samt Valutakurs
From-tom datum för ett kvitto blir samma datum som kvittot har utfärdats.
Har du flera kvitton registreras dessa var för sig på egen rad oavsett om det är samma belopp och samma utläggtyp.
5. Om utlägget ska konteras på annat kostnadsställe än ordinarie grundkontering, klicka på Kontering.
Ange kontering och klicka på Lägg till.
6. Kvitto måste bifogas i ditt ärende oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt kvitto då granskare och attesterare måste kunna ta del av dem för att se vad utlägget avser.
Fysiskt originalkvitto skannas och bifogas i ärendet i Primula. Det är viktigt att filen med det skannade kvittot går att öppna och läsas korrekt i sin helhet.
Digitalt kvitto bifogas i sitt originalformat i ärendet i Primula. Är kvittot en faktura får du endast ersättning om fakturan är utställd i ditt eget namn.
Bifoga kvittot i ärendet genom att antingen dra filen till området för bilagor eller tryck på bläddra för att öppna utforskaren och där klicka på filen du vill lägga till. Kom ihåg att spara ärendet.
Fysiska originalkvitton som skannats in i ärendet behöver inte skickas in till HR-avdelningen för arkivering. Behåll det fysiska papperskvittot tills du erhållit din ersättning, därefter kan kvittot kastas.
7. Klicka på Skicka för att skicka iväg ärendet till granskare.
Din registrering har nu fått ett ärendenummer och du kan se ärendets status under Mina ärenden.