Medarbetare börjar
Det finns ett antal saker som behöver göras inför att en ny medarbetare börjar och det är du som chef som ansvarar för att det görs i tid.
Observera att detta behöver göras senast tre veckor innan personen börjar för att den nya medarbetaren ska kunna hämta allt (dator, telefon, nyckel, kontouppgifter) i Servicecenter sin första arbetsdag.
- Efter avslutad rekrytering, skicka in en administrationsblankett till primula@miun.se. HR administratör gör iordning ett anställningsbevis samt beställer personkonto, nyckel samt möblering.
- Du kommer att få ett mail från Helpdesk med en uppmaning att beställa en telefon, dator samt eventuella specialprogramvaror eller behörigheter. Beställ detta i Beställningswebben.
- När allt är klart får du ett mail från Helpdesk om att nyckel, kontouppgifter, telefon och eventuell bärbar dator finns att hämta i Servicecenter. Vid stationär dator och extra skärmar ställer Infra ut dessa i aktuellt rum.
- På den nya medarbetarens första dag, följ med denne till Servicecenter där allt finns att hämta. Den nya medarbetaren fixar även sitt inpasseringskort i Servicecenter (behöver legitimation).
- Välkomna den nya medarbetaren – ta gärna stöd av checklista för introduktion.
Beställning av konton till externa
Vid beställning av konton till personer som inte har något anställningsförhållande med MIUN, exempelvis praktikanter, industridoktorander eller externa konsulter, har du som prefekt/chef möjlighet att hantera denna typ av beställningar via Serviceportalen, https://ssp.nsp.miun.se/ - Produkter & Tjänster – Konthantering – Extern medarbetare. Helpdesk är stöd vid beställning av dessa konton. Prefekt/chef kan delegera beställningen till annan person som kan administrera detta. Tänk på att du som prefekt/chef är fortfarande ansvarig för beställningen, även om den utförs av någon av annan.