Utlandsrekrytering doktorander utanför EU/EES
Process för utlandsrekrytering av doktorander efter att beslut är taget om att anställa en viss doktorand.
- Beslut om att anställa en viss doktorand, utifrån gällande besluts- och delegationsordning.
- Fakultetskansli skickar ut formellt beslut om antagning till forskarutbildning.
- Prefekt skriver och skickar ett kompletterande intyg gällande doktorandanställning till doktorand.
Länk till Intygsmall
Migrationsverkets checklista för studieintyg (svensk)
Migrationsverkets checklista och exempel för studieintyg (eng) - Anställningsvillkor skickas till HR-administratör via administrationsblanketten. Fyll i allt utom samordnings-/personnummer. Bifoga även en passkopia samt adressuppgifter.
- Doktoranden ansöker om uppehållstillstånd för doktorandstudier samt eventuellt visum via Migrationsverkets e-tjänst alternativt via svenskt konsulat eller ambassad i bostadslandet. Doktoranden ska ansöka om uppehållstillstånd och få tillståndet beviljat innan hen reser in i Sverige.
Den totala handläggningstiden är beroende på om ansökan är komplett, arbetsbelastning hos respektive Ambassad och Konsulat samt arbetsbelastning hos Migrationsverket. Vanligast tar handläggningstiden mellan 3-6 månader, om något är felaktigt ifyllt eller uppgift saknas kan det ta ytterligare två månader, viktigt därför att ansökan görs korrekt och i god tid.
Migrationsverket måste kontrollera doktorandens pass innan de kan fatta ett beslut. Doktoranden kan därför behöva visa upp sitt pass på en svensk ambasad eller generalkonsulat om hen befinner sig utanför Sverige alternativt på ett av Migrationsverkets servicecenter om hen befinner sig i Sverige. Samma gäller eventuella familjemedlemmar om de också ansöker om uppehållstillstånd.
Läs mer om upphållstillsånd för doktorander på Migrationsverkets sida. - Vid uppehållstillstånd kortare tid än ett år är det krav på att personen har en heltäckande sjukförsäkring.
Läs mer om uppehållstillstånd
Läs mer om visum
Läs mer om försäkringar - Doktoranden får besked via mail från Migrationsverket när ett beslut är taget. Den sökande behöver då vända sig till en ambassad eller ett generalkonsulat för att få mer information om innehållet i beslutet. Om den sökande har en postadress i Sverige skickas beslutet hem till den sökande. Kopia på uppehållstillståndet ska skickas till HR-administratör omgående för vidare handläggning och förvaras i Personalakt.
-
Doktoranden ansöker om samordningsnummer/personnummer samt A-skatt hos Skatteverket.
Doktoranden kan även ansöka om folkbokföring vid besöket hos Skatteverket.
Läs mer om folkbokföring - Doktoranden skickar samordningsnummer/personnummer samt kopia på A-skattsedel till HR-administratör. Det kan ta upp till åtta veckor eller mer att få fram ett samordningsnummer/personnummer, beroende på arbetsbelastning hos Skatteverket. HR-administratör skriver därefter anställningsbevis. Lön kan inte utbetalas förrän doktoranden har fått sitt samordningsnummer/personnummer.
Läs mer om samordnings- och personnummer - HR-administratör skickar en underrättelse till skatteverket om anställning av utlänning (SKV1160).
Läs mer om skatteregler - Prefekt ansvarar för introduktionen av den nya doktoranden.
- Doktoranden ansöker om ID-kort via Skatteverket samt gör en anmälan till Försäkringskassan.
Länk till Försäkringskassan - När doktoranden fått sitt ID-kort kan denne ansöka om bankkonto.
- Som doktorand har man möjlighet att ansöka om studentboende. Läs mer på våra sidor om studentboende.