Att leda på distans
Att leda på distans ger dig som ledare andra utmaningar än annars. Genom att öka fokus på att skapa samhörighet och att ha en bra dialog, att aktivt arbeta med gemensamma mål, status, information och förväntningar kan många problem undvikas.
Det är viktigt att varva kontakt i grupp och med den enskilde medarbetaren.
Nedan följer råd och tips till dig som leder medarbetare som arbetar i hemmet/på distans.
Kommunikation
Skapa tillfällen och en struktur för sätt att mötas. Var överens om hur och när ni ska kommunicera med varandra inom hela gruppen. Samtliga medarbetare ska ha en möjlighet att komma till tals. Ni inom gruppen påverkar varandras arbetsmiljö och kan vara behjälpliga både i praktiska frågor men det finns också ett socialt värde.
Öka den sociala närvaron. Då fler arbetar hemma får ni hitta andra sätt att prata med varandra, gör det mer ofta – inte bara om jobbet utan även privata ärenden. Du som chef behöver delta för att få en uppfattning om hur medarbetarna mår och hur de har det i arbetsgrupperna: "Hur mår du?" Kan ibland vara viktigare än "Hur går det?".
Ha gruppmöten på webben med kameran påslagen. Att höra kollegans röst och se dem på skärmen minskar avståndet och ger en känsla av samhörighet.
Främja gemenskap. Underskatta inte informella möten. Ha roligt tillsammans på jobbet. Bjud in till förmiddagskaffe, genomför möten med olika teman, ha lunch-quiz eller fredagsfika på distans. Det ökar trivseln och stärker samhörigheten i gruppen och ni får en gemensam känsla för hur gruppen mår.
Våga vara nybörjare, om du inte har alla lösningar, ta hjälp av gruppen. Våga vara öppen med att du inte heller kan allt eller har alla svar, men visa att du är nyfiken och villig att testa nya arbetssätt. Se också till att föregå med gott exempel och använd de digitala verktyg som finns, för att förenkla och effektivisera vardagen för alla.
Uppföljning av verksamheten
Avsätt tid och en agenda i möten där ni följer upp verksamheten, den övergripande men också den mer kortsiktiga. Sätt tillsammans upp tydliga mål för veckan och planera hur ni fördelar resurserna och vad som ska göras. Det är viktigt att både få och ge information om vart i våra projekt/arbetsprocesser vi befinner oss.
Genomför och följ upp risk- och konsekvensbedömningar enligt SAM och uppdatera vid behov.