Utlysning av medel för lärares forskningsmeritering

Fre 02 feb 2024 13:40

Medel för lärares forskningsmeritering kan sökas under perioden 2024-02-01 - 2024-04-20. Ansökan kan göras av lärare som har en tillsvidareanställning vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier.

Exteriör Campus Sundsvall

Bakgrund och syfte

Fakultetsnämnden vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier har avsatt medel för lärares meritering med fokus på forskning att hanteras av Anställningsrådet.

Syftet med utlysningen är att arbeta för fakultetens och Mittuniversitetets strategi och mål, som att exempelvis öka möjligheten till utveckling av kompletta miljöer i balans mellan forskning och utbildning, stärka och profilera befintliga miljöer, stärka och utveckla det aktiva ledar- och medarbetarskapet genom att stödja personlig utveckling för individer, öka jämställdhet och mångfald och/eller stärka befintliga samt utveckla nya internationella utbyten och samarbeten.

Genom att tilldela medel för lärares forskningsmeritering ges utrymme för exempelvis forskning eller samarbeten och vistelse vid annat lärosäte i Sverige eller utomlands, som ett steg inför vidare befordran.

Bedömningskriterier

Medlen kan sökas av lärare som har en tillsvidareanställning vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier. Medlen kan dock inte sökas av adjunkt som bedriver forskarstudier. En förutsättning att söka medlen är att man inte redan har meriteringsmedel från annat håll. Ansökan kan kombineras med de medel för medarbetares meritering och mobilitet som ges inom ramen för fakultetens gästprofessorsprogram.

Ansökningar som avser slutet av meriteringsfasen prioriteras. Med det avses en rimlig möjlighet till meritering inom två år. Bedömning görs utifrån redogörelse för hur meriteringen ska kunna bidra till individens personliga utveckling samt att stärka miljön ur ett strategiskt perspektiv med utgångspunkt ifrån genomförbarhet och motivering. Vid likvärdiga ansökningar kan företräde ges till underrepresenterat kön.

Ansökan

Ansökan görs på individnivå och ska innehålla:

• Meriteringsnivå (universitetslektor, docent eller professor)
  • Beskrivning över vilka forskningsrelaterade aktiviteter medlen ska användas till, med motivering på vilket sätt medlen bidrar till meriteringen, inkluderande tidplan för meritering (om max 4 sidor). Observera att medel inte får utnyttjas för aktiviteter relaterade till undervisning.
  • CV och publikationslista
  • Intyg från prefekt och ämnesföreträdare med beskrivning av på vilket sätt miljön stärks av den tänkta meriteringen
  • Budget för meritering.

Ansökan ska relatera till Fakultetens anvisningar (kvalitetskriterier) för anställning som universitetslektor, professor respektive antagning till docent. Samtliga ovan nämnda dokument återfinns under sidan Anställa personal. Ansökan ska vara skriven utifrån rubrikerna i kvalitetskriterierna för respektive meriteringsnivå.

Sökande som är relativt nya i sin akademiska karriär och inte är så vana att formulera sin forskargärning och ambitioner så självständigt som det förväntas senare i karriären, rekommenderas att ta stöd från sin forskarmiljö.

Förutsättningar

• Ansökningar omfattande maximalt 300 tkr beaktas. Beviljade ansökningar kan tilldelas ett lägre belopp än i ansökan.
  • Bedömningen görs av en intern bedömargrupp bestående av ordförande, lärarrepresentanter och forskarstuderanderepresentant i Anställningsrådet samt dekan.
  • Den som erhållit meriteringsmedel ska senast 2025-11-15 skicka in en uppföljande rapport. I rapporten ska den vetenskapliga utvecklingen särskilt betonas och ställas i relation till det som angavs i ansökan och de resultat som uppnåtts med stöd av meriteringsmedlen.

Ansökningsförfarande

• Utlysning via mejl och anställningsrådets hemsida 2024-02-01.
  • Ansökningshandlingarna ska vara Anställningsrådet (att: John Håkansson) tillhanda senast 2024-04-20.
  • Beslut om tilldelning av medel fattas av Anställningsrådet 2024-05-28.
  • Medel erhålls fr o m 2025-01-01. Medel ska förbrukas innan utgången av 2025 utan möjlighet till förlängd disponering. Eventuella återstående medel 2026-01-01 ska återbetalas till finansiären.

Sidan uppdaterades 2024-02-02