Utlysning av medel för ökad intern forskningssamverkan inom KKI.

Tor 29 feb 2024 09:10

Som ett led i att arbeta med institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystems (KKI:s) målbild så kommer institutionen för att avsätta medel för samverkan inom KKI under 2024/25. Syftet är att öka samverkan och samarbeten över ämnes och ortsgränser och stärka ”Vi känslan”.

Bibliotekarie

Bakgrund, syfte och målsättning

Utlysningen av medel för ökad intern forskningssamverkan inom KKI är ett av initiativen som syftar till att nå den målbild som tagits fram på de två institutionsdagar som genomfördes under 2023.

Målbild KKI 2026

• Vi har genom att utgå ifrån det som fungerar utvecklat befintliga och skapat nya arbetsformer.
  • Vi har väl etablerade samarbeten och samverkar över ämnesgränser och orter – inom grundutbildning, forskning och administration –  som är givande, nyttiga och inspirerande.
  • Vi är en institution med vi-känsla som bygger på starka ämnen och forskningsmiljöer
  • Vi har en arbetsmiljö med vi-känsla som kännetecknas av glädje, välmående, trivsel och stolthet.

Detta gör vi genom att:

• Vi är modiga
  • Vågar och tillåts misslyckas
  • Vi Utbyter resurser och kompetenser inom KKI
  • Stärker och stötttar varandra över ämnesgränser
  • Etablera strukturer som hjälper oss att nå målbilden och bygga en tydlig och gemensam institution

Det finns en uttalad ambition för fakulteten och universitetet är att skapa kompletta miljöer där grundutbildning och forskning i samverkan skapar förutsättningar för hög kvalitet. Resultaten från de finansierade forskningsprojekten bör därför ha en målsättning att kunna nyttjas i våra inom grundutbildningen samt får gärna ta sin utgångspunkt i grundutbildning.

Omfattning och finansiering

Institutionen avsätter under 2024/25, via prefektmedel, 1 000 000 kr för finansiering av projektansökningar som syftar till att stärka intern forskningssamverkan. Projektmedel kan sökas för genomförande av mindre forskningsprojekt eller tid för internt nätverkande med syfte att skapa underlag för externa forskningsfinansieringar. Beviljade medel skall förbrukas under 2024/25.

För projektansökningar gällande genomförande av mindre forskningsprojekt kan ett högsta belopp om 300 tkr sökas. Motsvarande högsta belopp för ansökningar gällande tid för internt nätverkande är 100 tkr.

Ansökan och urval

Ansökan görs direkt av utsedd projektledare i samverkan med övriga tänka projektmedlemmar. Samråd med ansvariga studierektorer och proprefekter genomförs innan ansökan skickas in. Ansökan ska innehålla:

• En kort beskrivning av det planerade projektet, tidsplan och förväntade resultat på kort och lång sikt. Koppla gärna mot målbilden för KKI.
  • Beskriv även hur projektet direkt kopplar till eller ger nytta inom grundutbildningen på KKI.
  • Enklare ekonomiskkalkyl som tar hänsyn till lönekostnader (inkl. LKP och OH), lokalkostnader, rese-/materialkostnader). Här hjälper vår institutionsekonom Tobias Karlsson till tobias.karlsson@miun.se.
  • Ansökan ska vara skriven på engelska eller svenska, max 4 sidor.
  • Ansökan ska vara KKI:s ledningsgrupp tillhanda senast 31 maj 2024. Ansökningar skickas till Kerstin Nyström, kerstin.nystrom@miun.se

Beslut om finansiering fattas av institutionens ledningsgrupp senast 30 juni 2024. Urvalet sker utifrån utlysningens uppsatta mål och kriterier samt möjligheten att realisera de uppsatta projektmålen under den planerade projekttiden. Vid behov kan den sökande komma att kallas till ledningsgruppsmötet för intervju/dialog.

Redovisning av uppnådda resultat

Beviljade projekt förväntas presentera resultaten av sitt arbete, vid lämpligt tillfälle under 2024/25, tex vid APT eller institutionsdagar.

Projektansökningar gällande mindre forskningsprojekt förväntas även ta fram någon typ av informationsmaterial på ett sätt beskriver projektet, målsättningar och resultat. Målsättningen är sedan att material skall kunna användas i undervisnings- eller kommunikationssyfte.

Sidan uppdaterades 2024-02-29