Utlysning av medel för strategisk rekrytering med fokus på forskning

Fre 02 feb 2024 14:40

Medel för strategisk rekrytering med fokus på forskning är öppen för ansökan under perioden 2024-02-01 - 2024-04-20. Ansökan ska lämnas in av prefekt för institution tillhörande fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier.

Campus Östersund

Bakgrund och syfte

Fakultetsnämnden vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier har avsatt medel för strategisk rekrytering med fokus på forskning att hanteras av Anställningsrådet.

Syftet med utlysningen är att arbeta för fakultetens och Mittuniversitetets strategi och mål, som att exempelvis öka möjligheten till fortsatt utveckling av kompletta miljöer i balans mellan forskning och utbildning, stärka och profilera befintliga miljöer, öka jämställdhet och mångfald och/eller stärka befintliga samt utveckla nya internationella utbyten och samarbeten.

Medlen ska i huvudsak användas till lön för rekrytering. Möjlighet finns dock att använda mindre summor även till annat som är direkt kopplat till rekrytering ifråga, förutsatt att det är tydligt formulerat och framgår av ansökan och budget.

Bedömningskriterier

Bedömning görs utifrån redogörelse för hur rekryteringen ska kunna bidra till att stärka miljön ur ett strategiskt perspektiv med utgångspunkt ifrån:

• Genomförbarhet
  • Motivering
  • Långsiktig förändring

Ansökan ska komma från prefekt. Den ska innehålla:

• Omfattning av och inriktning för den tänkta rekryteringen (genomförande)
  • Beskrivning av på vilket sätt miljön stärks av den tänkta rekryteringen utifrån kompetensförsörjningsplanering och hur det kopplar till Mittuniversitetets strategi och prioriterade mål (motivering och långsiktig förändring). Ansökan ska föregås av en dokumenterad strategisk diskussion inom ämnet och institutionen.
  • Budget

Förutsättningar

• Medel kan ansökas i spannet mellan 250 – 750 tkr. Beviljade ansökningar kan komma att tilldelas ett lägre belopp.
  • Bedömningen görs av en intern bedömargrupp bestående av ordförande, lärarrepresentanter och forskarstuderanderepresentant i Anställningsrådet samt dekan. I det fall någon ur bedömargruppen ingår i en ansökan ska ersättare utses.
  • Vid flera ansökningar från samma institution kan bedömargruppen kräva att institutionen gör en prioritetsordning.

Ansökningsförfarande

• Utlysning via mejl och anställningsrådets hemsida 2024-02-01.
  • Ansökningshandlingarna ska vara Anställningsrådet (att: John Håkansson) tillhanda senast 2024-04-20.
  • Beslut om tilldelning av medel fattas av Anställningsrådet 2024-05-28.
  • Medel erhålls fr o m 2025-01-01. Medel ska förbrukas innan utgången av 2025 utan möjlighet till förlängning. Eventuella återstående medel 2026-01-01 ska återbetalas till finansiären.

Sidan uppdaterades 2024-02-02