Myndighetsfestivalen + vinter‑OS = Miun?

Mån 31 jan 2022 14:16

Vad har vinter-OS i Peking gemensamt med Myndighetsfestivalen i Jämtlands län? Ja, kopplingen ligger kanske närmare än du tror...

Webbsida Myndighetsfestivalen

Under de kommande veckorna kommer en hel del av samhällets och medias fokus att vara riktat mot vinter-OS som invigs fredag 4 februari. Mitt under pågående tävlingar invigs ett helt annat (och något mindre) arrangemang, nämligen den tredje upplagan av Myndighetsfestivalen. Temat är samverkan och ett nytt arbetsliv.

Festivalens invigningstalare är Agnes Wredenberg, Mittuniversitetets koordinator för idrottsrelaterade verksamheter. Hennes föreläsning kommer att handla om akademiker och elitidrottare som utbildas innanför universitetets väggar och sedan ger sig ut på arbetsmarknaden.

Faktum är att många av de som tävlar under vinter-OS har lagt grunden till sin framtida civil karriär genom studier på just Mittuniversitetet. Vi ställde några snabba frågor till Agnes.

Du inviger Myndighetsfestivalen – hur känner du inför det?

– Det känns som en spännande utmaning! Jag har klurat på vad jag kan och vill förmedla utifrån min horisont och mitt arbete (elitidrott och studier i sig är ett ganska smalt spår). Jag kommer reflektera över konceptet dubbla karriärer i ett större perspektiv och vad idrottare och idrotten gör som vi i civila samhället skulle kunna lära av och kommer då in på temat för festivalen; samverkan och ett förändrat arbetsliv.

Du ska också prata om vår roll som Riksidrottsuniversitet – vad ser du som styrkan i att vara ett Riksidrottsuniversitet?

– Styrkan är att vi tillsammans med Riksidrottsförbundet, RF, ingår i nätverk av lärosäten i Sverige som driver åt samma håll. Det är tack vare vår väletablerade verksamhet vad gäller elitidrott och studier och vår forskning i nära samverkan med specialidrottsförbund som vi är ett Riksidrottsuniversitet, så det är ett fint kvitto på att även RF ser värdet i det vi gör för svensk idrott och vill att vi jobbar vidare på för fortsatt utveckling.

Myndighetsfestivalen arrangeras mitt under vinter-OS där det finns flera aktiva som har studerat hos oss – hur många medaljer med Miun-koppling kan det bli?

– Om man definierar ”koppling” som att ha satt sin fot på exempelvis NVC kan det bli några medaljer, absolut. Jag tippar på fem stycken.

Mittuniversitetet följer givetvis tävlingarna med ett extra öga på "våra" aktiva och vi samlar också en hel del OS-relaterade nyheter under den här vinjetten: miun.se/os

Vill du veta mer om Myndighetsfestivalen och det program som genomförs med start 7 februari så kan du söka dig till Myndighetsfestivalens sajt. Den hittar du här.

Agnes Wredenberg

Verksamhetschef Mittuniversitetets idrottsakademi