Fre 14 okt 2022 12:09

Nu kan du som är anställd vid en institution inom HUV-fakulteten ansöka om sabbatical för forskare med placering vid ett universitet utanför Sverige. Ansök senast den 25 november.

Bologna, Italien
Universitetet i Bologna.

Fakultetsnämnden har ur forskningsanslaget beslutat om tillfälliga satsningar för 2023 och 2024. Fokus för aktiviteterna är internationalisering och forskningsfinansiering.

Fakultetsnämnden har beslutat att finansiera sabbatical för forskare med placering vid ett universitet utanför Sverige.

Medel har avsatts till 2 forskare per år (500 000 kr/person) för att kunna bevista ett annat lärosäte i minst 3 månader under året. (Om omständigheterna så kräver kan vistelsen delas upp i flera delar men det är ett och samma lärosäte som ska bevistas).

Vem kan söka?

Du ska vara disputerad och vara tillsvidareanställd på minst 50 % vid en institution vid fakulteten för humanvetenskap.

Ansökan ska innehålla uppgifter om:

1. Forskningsplan för vistelsen, 2–3 sidor, inkl. beskrivning av hur vistelsen bidrar till ämnets forskningsmiljö samt att den ligger i linje med ämnets forskningsstrategi.
  2. Uppgifter om och inbjudan från institution som ska besökas.
  3. Bekräftelse från ämnesföreträdare och studierektor att det finns möjlighet att genomföra utbytet: att utrymme i tjänsten finns för resan och att den bidrar till forskningsmiljön.
  4. Kostnadskalkyl. Medlen ska täcka lön, resa, uppehälle och ökade levnadsomkostnader.

Medel som ej nyttjas före 2024-03-31 resp. 2024-12-31 (beroende på vilket år man erhåller medel) återförs till fakulteten.

Ansökan för sabbatical under 2023 skickas till Maria Evans maria.evans@miun.se senast 25 november.

Sidan uppdaterades 2022-10-14