Med anledning av våldsamheterna i Iran

Tis 04 okt 2022 20:35

Vi följer med djup oro den allvarliga händelseutvecklingen för studenter och universitetsanställda i Iran. Mittuniversitetet fördömer användandet av våld mot studenter och demonstranter.

Demonstrationerna i Iran fortsätter. Internationella medier rapporterar att iranska säkerhetsstyrkor har satt in tårgas och skjutit skarpt mot protesterande studenter vid Sharif University of Technology i Teheran. Protesterna startade med anledning av att 22-åriga Mahsa Amini avled i polisförvar den 16 september. Detta efter att hon arresterats av den iranska moralpolisen som ansåg att hon visat för mycket av sitt hår.

Mittuniversitetet, tillsammans med Sveriges universitets- och högskoleförbund, fördömer användandet av våld mot studenter och demonstranter under de pågående protesterna i Iran. Vi står upp för demokrati och mänskliga rättigheter och värnar yttrandefrihet och rätten till ickevåldsprotester.

Om du som student eller medarbetare känner oro

Som student är du alltid välkommen att kontakta Studenthälsan vid oro eller behov av samtalsstöd. Som medarbetare kan du erbjudas stöd via vår företagshälsovård Previa. Som medarbetare kan du också alltid kontakta din närmaste chef för stöd och råd.

Sidan uppdaterades 2022-10-05