Mittuniversitetet värdar när ny ansökan om Europauniversitetsallians initieras

Mån 10 okt 2022 16:23

Sedan mars 2021 samarbetar Mittuniversitetet med 11 andra europeiska lärosäten kring möjligheten att som en allians få status som Europauniversitet.

En grupp med män och kvinnor, klädda i mörka kostymer, bilden tagen utomhus med trädgrenar och gräsytor i bakgrunden.
Rektorer och representanter från bland annat Frankrike, Tyskland, Spanien, Tjeckien och Grekland.

I mars 2022 lämnades en första ansökan in och bland 35 sökande allianser godkändes fyra. Mittuniversitetets allians var tyvärr inte en av de som godkändes, men arbetet fortsätter mot en ansökan i januari 2023.

Mellan den 10–14 oktober samlas rektorer och övriga representanter från Mittuniversitetet och övriga 11 lärosäten i Sundsvall för att inleda arbetet med en ny ansökan.

Veckan inleds med rektorsdialoger med ansvarig konsult och den grupp som ansvarar för att sammanställa ansökan kring riktning och struktur relativt den återkoppling Europakommissionen gav på den första ansökan. Resterande dagar kommer skrivargruppen och ansvariga för olika arbetspaket träffas för att påbörja arbetet med att omvandla det rektorerna beslutar till handling.

Deadline för denna ansökningsomgång är 31 januari, 2023 och även denna gång bedöms konkurrensen bli tuff då bara fyra nya allianser spås få godkända ansökningar. En sista ansökningsomgång, där ca 12 nya allianser väntas godkännas, förväntas ha sin deadline i januari 2024.

Sidan uppdaterades 2022-10-10