Mittuniversitetets förtjänstmedalj 2022

Tor 06 okt 2022 11:11

Årets förtjänstmedalj tilldelas Ella Danielson, professor emerita, för betydelsefulla insatser för Mittuniversitetet genom åren.

Porträttbild på en kvinna i page med glasögon, svart tröja och blåblommig sjal

Ella Danielson har varit en av de ledande personerna i utvecklingen av sjuksköterskeutbildningen, forskarutbildningen och forskningen på Mittuniversitetet. Hon var även en av de som framgångsrikt lyfte ämnet omvårdnad från att vara en yrkesutbildning till att bli en akademisk utbildning att räkna med i Region Jämtland Härjedalen och Västernorrland. Ella är driven, kunnig och brinner för omvårdnad som ämne, även som professor emerita. Ella Danielson är en förebild för kvinnliga akademiker och framförallt för nutida sjuksköterskor.

Mittuniversitetets förtjänstmedalj är universitetets högsta utmärkelse och tilldelas personer som gjort särskilt betydelsefulla insatser för Mittuniversitetet.

Sidan uppdaterades 2022-10-10