Nytt avtal för gemensam nytta

Tis 15 nov 2022 11:18

Mittuniversitetet och Region Jämtland Härjedalen har tecknat ett nytt samarbetsavtal med ledorden strategiskt, sakligt och strukturerat. Avsikten med det nya avtalet är att beskriva hur regionen och Mittuniversitetet ska samarbeta för att nå sina enskilt och gemensamt definierade mål.

Överenskommelsen ska alltså reglera hur den gemensamma nyttan ska uppnås, snarare än att fastslå vilken denna är. Förhoppningen med avtalet är att partnerskapet ska få bra förutsättningar för att utvecklas och fördjupas ytterligare. Kompetensförsörjning, forskning och kompetensutveckling kommer stå i fokus inom två olika områden – hälso- och sjukvård samt regional utveckling.

I tre olika samarbetsforum kommer frågor att diskuteras och beslut att fattas. En gång per år kommer man också att arrangera en samverkansdag när samarbetsforumen kan träffas, utvärdera det som gjorts och fastslå nya målsättningar. Finansiering är ännu inte klar, men en samfinanisering kan vara en möjlighet framöver.

Målsättningar – hälso- och sjukvård

• Kompetensförsörjning – gemensamt arbeta för att säkerställa den långsiktiga kompetensförsörjningen inom hälsosjukvård och hälsosjukvårdsrelaterad forskning.
  • Forskning – öka volym, kvalitet och tillgänglighet till den patientnära forskningen och därigenom bidra till att den blir en naturlig del av vardagen i vården.
  • Kompetensutveckling – öka medvetenheten bland chefer och medarbetare om behovet av kompetensutveckling och tillvarata dess möjligheter att bidra till vårdens utveckling.

Målsättningar – regional utveckling

• Kompetensförsörjning – gemensamt utveckla ett arbete för att uyppnå målen i den regionala kompetensförsörjningsplanen.
  • Forskning – skapa bättre förutsättningar och förståelse för forskningens möjligheter inom gemensamt prioriterade områden.
  • Kompetensutveckling – gemenast identifiera individer och organisationers behov av kompetensutveckling och utveckla arenor som syftar till att uppnå fastslagna mål och strategier.

Läs hela överenskommelsen

Nyhet om överenskommelsen hos Regionen