AI – kan den nya tekniken skriva studenternas uppsatser?

Mån 02 jan 2023 16:36

Hur vet man om en fråga besvaras av en människa eller en bot? Kan en bot skriva en uppsats, och vad betyder det i så fall för universiteten? Behöver Mittuniversitetet en plan? AI-tekniken väcker fler frågor än svar.

AI
Bild: Mostphotos

Elon Musk ska ha kallat chattboten ChatGPT:s senaste version ”läskigt bra”. Den släpptes av företaget OpenAI tidigare i höstas och sägs revolutionera vad botarna kan göra. Bättre språk, vassare formuleringar och snabbare än någonsin kan boten enkelt knåpa ihop ett svar på en avancerad fråga. Funktionen är dessutom, än så länge, gratis.

Nu väcks flera frågor viktiga för universiteten. Stefan Forsström, lektor i datateknik vid forskningscentrumet Sensible Things that Comunicate, STC, funderar kring frågorna och AI i framtiden.

Hur vet vi att frågor som ställs svaras av en människa och inte en bot?

Dessa verktyg börjar bli så bra så att det gör det nästan omöjligt att urskilja ett svar skrivet av studenten eller ett svar skrivet av en spökskrivarande AI. Så att veta, är så gott som omöjligt. Man kan få lite indikationer på sättet en AI skriver, dess språkbruk, etcetera. Men om man går in och justerar de mest uppenbara konstigheterna i språkbruket, så är det som sagt extremt svårt.

Kan man använda till exempel ChatGPT till att skriva en uppstats?

Till viss del, men det beror även lite på ämne och typ av uppsats/examensarbete. Dessa verktyg kan oftast inte skriva hela uppsatsen på en gång, utan man får be dem om hjälp att formulera olika delar var för sig. Till exempel, ett stycke med faktakunskaper om ett ämne i teorikapitel, sammanfatta ett relaterat arbete, etcetera.

Men ju lägre nivå och ju mer rena faktakunskaper en uppsats ska innehålla, desto enklare är det för en AI att generera relevant text.

Vad kan det här betyda för universiteten i stort och för Mittuniversitetet specifikt? Behöver vi en plan för hur en framtida examination ska gå till? Och hur tror du att vi kommer hantera examination och lärande framåt?

Rättssäker examination har alltid varit ett problem vid tillfällen där studenter har möjlighet att använda extern hjälp på olika sätt utan att vi kan kontrollera det. Man ska nog se detta som en ny variant av lättillgänglig spökskrivare. Vilket egentligen inte ändrar jättemycket på hur vi borde jobba redan i dag. En grundläggande kurs med mycket faktakunskaper, bör redan i dag examineras på ett sätt där studenten inte kan få extern hjälp av spökskrivare eller kopiera texter från internet. Men det visar på att det vetenskapliga samtalet, seminariet, och den muntliga presentationen har blivit ett alltmer starkare verktyg för att genomföra rättssäker examination. Man kan helt enkelt inte bara gå på skrivna texter, eftersom de egentligen inte är någon bra indikation på hur väl en student faktiskt lärt sig ämnet.

Hur kan man veta att det boten har svarat på en specifik fråga är sant?

Det är här det blir intressant, man kan faktiskt inte veta att det allt är sant eller aktuellt. ChatGPT som exempel är inlärd för två år sedan, vilket gör att den är dålig på att hantera faktakunskaper som nyligen ändrats eller de allra senaste trenderna. Man bör nog se dessa verktyg som en assistent eller spökskrivare som gör grovarbetet, men som man sedan som expert får gå in och finskriva och kontrollera.

Det går ju extremt snabbt, AI-bilder ser verklighetstrogna ut och nu den nya chatten, vad är nästa steg?

För mig själv inom mitt område datateknik, så tycker jag det är väldigt intressant det som händer inom AI för programmering. Tidigare har programmeringsområdet varit belagt med en hel del ingenjörstänkande och hantverk, vilket gjort att man sett det som ett område som en AI inte kan genomföra på ett bra sätt. Men i dag finns det faktiskt AI tekniker som kan automatgenerera kod utifrån en enkel problembeskrivning till exempel GitHub Copilot. Vilket gör att det hyfsat enkelt går att få en lösning till våra laborationsuppgifter i olika programmeringskurser. Men det är också anledningen till att vi i dag lägger mer och mer vikt på muntlig examination av denna typ av uppgifter.

Var är vi om ett år?

Över lag så är ChatGTP och andra nya AI verktyg som kommit fram det senaste året inga stora tekniska kliv egentligen. Den stora nyheten är mest i hur lättillgängliga de har gjorts och hur enkla de blivit att använda för vem som helst. Jag tror att inom det kommande året kommer vi se ännu mer av dessa typer av tjänster göras mer lättillgängliga och som sedan stegvis kommer blir bättre och bättre, eftersom fler och fler människor använder dem.

Sidan uppdaterades 2023-01-09