Bostäder ska locka forskare

Fre 02 dec 2022 09:33

Det ska bli lättare för Mittuniversitetet att rekrytera forskare och studenter från andra länder. För att stimulera internationalisering har regeringen i ett nytt beslut utökat lärosätenas möjlighet att hyra ut bostäder.

En ökad internationalisering är viktigt för alla lärosäten, så ock för Mittuniversitetet. Ett utbyte av studenter och forskare stärker verksamheten och gör universiteten och landet mer konkurrenskraftigt inom utbildning och forskning. Samtidigt råder det en brist på bostäder i de flesta av högskolekommunerna, vilket ställer till problem för rörligheten för bland annat forskare. Därför har nu regeringen beslutat att ge de statliga lärosäten större möjligheter att erbjuda bostäder.

Ett välkommet beslut

Redan idag får Mittuniversitetet och de andra lärosätena hyra ut bostäder till utbytesstudenter och gästforskare. När det nya beslutet träder i kraft den 1 januari 2023 ges även möjlighet att hyra ut bostäder till avgiftsskyldiga studenter, doktorander och forskare tidigt i karriären.

Rektor Anders Fällström välkomnar det nya förordnandet, som han menar är något som man också kämpat för och tagit upp i myndighetsdialoger med utbildningsdepartementet.
– Vi brottas ju titt som tätt med bostadsfrågan och inte minst för doktorander och forskare, så det här är ett mycket välkommet beslut. Jag ser också framför mig att vi kommer att bli mer aktiva på avgiftsstudent-området och då är det här med bostäder både ur konkurrens- och kvalitetssynpunkt viktigt.

Hur ser det ut med tillgängliga lägenheter?

– Hur och när det här ska ordnas praktiskt kommer vi att diskutera i ledningsrådet och tillsammans med våra jurister och IRO. Vi behöver förmodligen en särskild organisation för detta och vi måste bedöma om, när och hur vi själva hyr bostäder som vi sedan kan hyra ut. Sundsvall och Östersund är inte de orter i landet som har allra störst problem med bostäder, men det är ändå långt ifrån en enkel situation.

Hur kan vi på andra sätt göra Mittuniversitetet till en attraktiv arbetsplats för forskare från andra länder?

– En viktig punkt i vårt strategiska arbete för internationalisering är att förbättra vår internationella miljö på våra två campus. Det är kanske den viktigaste, men samtidigt inte den enklaste uppgiften. Här måste alla vara med.

Sidan uppdaterades 2022-12-02