Forskare från Mittuniversitetet arrangerade symposium i Dublin

Mån 05 dec 2022 11:33

Symposiet Violence and Virtue in the Middle Ages and Renaissance arrangerades av forskarna Susan Foran (ämnet engelska) och Biörn Tjällén (ämnet historia), HSV, vid Trinity College, Dublin och Centre for Medieval and Renaissance Studies.

Biörn Tjällén och Susan Foran utanför Trinity College, Dublin
Biörn Tjällén och Susan Foran utanför Trinity College, Dublin.

Symposiet förde samman forskare från forskargruppen för medeltids och tidigmoderna studier med forskare från Irland, Storbritannien och andra svenska universitet för att diskutera hur våld i olika former – i allt från nära relationer till krig – uppfattades, legitimerades eller kritiserades under medeltiden och tidigmodern tid.

- Forskningspresentationerna vid symposiet gav olika perspektiv och ställer nya frågor. Hur såg, till exempel, normerna för våldsanvändning ut bland Skottlands riddare, och hur påverkades dessa när kriget mot engelsmännen fördes i olika miljöer? Var gick gränserna mellan kungens legitima maktutövning och syndfull tyrannisk våldsanvändning, och hur diskuterade man sådana frågor i hans själavård? Vilken roll spelade föreställningar om militär kompetens, genus och gudomliga uppenbarelser för frågan om Jeanne d’Arc var ett helgon eller en kättare, säger Biörn Tjällen.

Symposiet arrangerades med hjälp av medel från Fakultetsnämnden tillfälliga satsningar för internationalisering och forskarfinansiering.

Sidan uppdaterades 2022-12-05