Øyvind Karlsson är ny filosofie doktor i hälsovetenskap

Fre 16 dec 2022 13:59

Fredagen den 16 december försvarade Øyvind Karlsson sin avhandling "Monitoring health problems and training to support performance in competitive cross-country ski athletes".

En leende man står med blommor och en bok framför en vägg inomhus.

Handledare

Huvudhandledare: Kerry McGawley

Bi-handledare: Marko S. Laaksonen

Opponent

Professor Shona Halson, Australian Catholic University, Australien

Betygsnämnd

Professor Ollie Heinonen, University of Turku, Finland

Associate professor Matt Diller, La Trobe University, Australien

Docent Åsa Tjulin, Mittuniversitetet

Øyvind under disputationen, till höger Kerry McGawley och på skärmen ovanför syns professor Shona Halson som var med via länk.

Sammanfattning

Längdskidåkare och skidskyttar på elitnivå är sårbara för att utveckla olika symptom och sjukdomstillstånd på grund av höga fysiologiska krav, extrem tävlings- och träningsmiljö, hög träningsbelastning, krävande tävlingsschema och mycket resande.

Typiska hälsorelaterade symptom och tillstånd bland längdskidåkare på elitnivå är: luftvägsinfektioner, mag-tarminfektioner, ansträngningsastma, överträning och låg energitillgänglighet. Hälsoproblem kan potentiellt leda till att de missar viktiga tävlingar och träning, att förstå sammanhangen mellan träning och sjukdom, och hur det påverkar prestationsförmågan är därför viktigt.

I min avhandling har jag därför undersökt sambanden mellan träning, prestation och hälsoproblem, med ett särskilt fokus på sjukdomar, i syftet att förbättra det stöd som ges till de aktiva för slutligen att kunna öka deras prestationsförmåga.

Länk till avhandlingen i DiVA

Sidan uppdaterades 2022-12-16