Universitetsstyrelsen "övade vård" hos sjuksköterskeutbildningen

Ons 28 dec 2022 10:08

I samband med universitetsstyrelsens möte den 15 december genomfördes ett studiebesök på klinisk träningsanläggning, där styrelsen fick testa på sjukvård på patientsimulatorer.

Styrelsebesök på KTA - Håkan Wirthén och Mona Vesslegård över sjukvård.
Styrelseledamoten Håkan Wirtén bekantar sig med en av patientsimulatorerna under överinseende av bl a verksamhetscontroller Mona Vesslegård. Foto: Pelle Fredriksson.

Under universitetsstyrelsens decembermöte diskuterades bland annat Mittuniversitetets strategi och föreslagna justeringar i vision och övergripande mål. Förslaget innebär ökat fokus på områdena internationalisering och hållbar samhällsutveckling i norra Sverige. Tanken är att strategin ska förlängas till år 2026 och beslut om justerad strategi fattas i februari 2023.

Universitetsstyrelsen fattade även beslut om att fastställa riskanalys för 2023 samt verksamhetsplan och budget 2023 med plan för 2024-2025.

Efter styrelsemötet välkomnades universitetsstyrelsen till sjuksköterskeutbildningen och Klinisk träningsanläggning (KTA). Där fick de en rundtur i miljön och fick testa på hur det kan vara att vara student och öva sjukvård på nästan mänskliga patienter.

– Vår träningsavdelning invigde sina nya lokaler 2019 och liknar väldigt mycket en riktig sjukhusavdelning. Styrelsen fick bekanta sig med verksamheten som bedrivs, både sängbäddning och att ta hand om utbildningens simulatorer. Simulatorerna är verklighetstrogna dockor som både blinkar, har puls och kan prata, säger Ulla Näppä vid Institutionen för hälsovetenskaper.

Sidan uppdaterades 2022-12-29