Vill du få tid i din tjänst för att kommunicera din forskning?

Ons 21 dec 2022 15:29

Ansök senast 20 januari! Kommunikationsavdelningen har fått stimulansmedel att fördela för att ge våra forskare tid i sin tjänst för att bidra med kunskap i samhällsdebatten och nå nationell synlighet.

En man i kostym står med megafon framför ansiktet

Satsningen på stimulansmedel för forskningskommunikation är en treårig insats där pengar årligen fördelas för att finansiera tid i tjänst för forskare som vill ägna mer tid till att kommunicera sin forskning och delta med sin kunskap i samhällsdebatten.

I rektorsbeslutet från 22 november står att medlen i första hand ska ”användas för att stimulera extraordinära, strategiska eller nyskapande insatser som kräver en hel del tid i både genomförande och planering.”

Årlig utlysning

Stimulansmedlen ska dels kunna användas för att göra korta, snabba stödinsatser utifrån omvärldsbevakning och andra ”möjligheter” som identifieras under året, men också fördelas i en årlig utlysning. Detta är alltså vår årliga utlysning. I uppdraget till kommunikationsavdelningen ingår också att prioritera ansökningar med koppling till Barnens universitet.

Under 2022 har det bedrivits ett pilotprojekt där totalt nio forskare har fått tid i sin tjänst för att kommunicera sin forskning. Utrymmet i tjänst för dessa forskare har varierat mellan 10–20% fördelat på mellan två och fyra månader.

Vi förstår att många har sina tjänster planerade redan, men vår erfarenhet från tidigare satsningar är att det ändå kanske finns möjlighet till omplanering i vissa fall. Utlysningarna inför 2024 och 2025 kommer att kunna kommuniceras med betydligt bättre framförhållning för att minimera risken för kollisioner i tjänsteplaneringen.

Är du som forskare intresserad av detta?

I din ansökan ska du ange önskad omfattning samt beskriva vad du vill använda tiden till och varför du vill ha utökat utrymme för att kommunicera din forskning.

Du kan vara forskare inom vilket ämne som helst och vara junior eller senior forskare.

Anmäl intresse i detta formulär senast den 20 januari.

Det är möjligt för forskare som redan fått stimulansmedel under 2022 att inkomma med en ny ansökan för 2023. Det viktiga är att du vill kommunicera din forskning och att det finns potential till nationell synlighet! Du kommer att få stöd av Kommunikationsavdelningen och det finns resurser avsatta för ev kostnader som kan tillkomma som resor, produktion etc.

Beslut om vilka som antas till denna satsning fattas av Kommunikationsavdelningen efter samråd i HLG och DLG.

Sidan uppdaterades 2022-12-22