Bildning och kultur – en viktig motor för samhällsutvecklingen

Fre 04 feb 2022 11:50

Välkommen till en förmiddag om hur bildning och kultur kan utgöra en resurs för rörelse, innovation och förändringskraft i Västernorrland

Lärarutbildningen

Den 3 mars kl 9.00-12.00 genomförs ett spännande digitalt seminarium med bildning och kultur i fokus.

Bildning och kultur får människor att utvecklas. Det övar upp vår uttrycksförmåga, vår kreativitet och det kritiska tänkandet. Förmågor nödvändiga för att skapa motstånd inför vanmakt och antidemokratisk samhällsutveckling. Kulturliv och universitet har därför en central roll i det öppna samhället och de samhällsutmaningar vi står inför kräver nya samarbeten mellan olika kunskapsområden.

Mittuniversitetet genom Forum för genusvetenskap och Forum för digitalisering, och Scenkonst Västernorrland har under det senaste året tillsammans drivit projektet Möjlighetshorisonter som syftat till att utforska långsiktig samverkan mellan akademin och kulturen. Under projekttiden har vi genomfört aktiviteter där konstnärlig verksamhet mött forskning och utvecklat nya arbetssätt. Denna förmiddag blir ett avslut på projektet där vi delar med oss av nya insikter och en startpunkt för fler innovativa samarbeten. Samverkansprojekten är samfinansierade av Mittuniversitetet och Sundsvalls kommun.

Sidan uppdaterades 2023-03-15