Tis 15 feb 2022 11:29

Nu startar en medieproduktionsenhet vid Mittuniversitetet som kommer att kunna erbjuda tjänster inom rörlig bildproduktion. Vi bad Lasse Gustavsson som är ny som medieproducent att berätta lite mer om detta.

En man med glasögon och svart jacka, bild tagen utomhus vid en bro med hus i bakgrunden

Vad kul att ni startar upp medieproduktionen hos oss, det är en efterlängtad tjänst. Vad kommer man att kunna få hjälp med?

— Planen är att kunna erbjuda tjänster inom rörlig bildproduktion, animation, ljud- och podd-inspelning på en professionell nivå när allt är klart. Vårt utbud kommer vara likvärdigt i både Sundsvall och Östersund, utifrån de förutsättningar som finns. Logistiken för att beställa tjänster hos oss är inte klar. Vi ser just nu över olika lösningar, så vi får återkomma när det är klart, säger Lasse Gustavsson.

Vad händer nu för att kunna starta igång enheten?

— Vi kommer nu under våren inleda med ett pilotprojekt där vi bygger upp ett inspelningsrum. Där ska du själv eller med support kunna spela in till exempel föreläsningar, presentationer och webbinarier. När funktionen är fullt utbyggd med både studio och inspelningsrum, ser jag att de kompetenser som krävs för att leverera kompletta mediaproduktioner finns på plats, optimalt är att ha multikompetenser i teamet. Jag passar på att efterlysa intern kompetens inom vårt område, så kom gärna förbi och hälsa på eller mejla mig om intresset finns, uppmanar Lasse.

Kommer det finnas en studio?

— I Sundsvall har vi tänkt använda oss av den före detta TV-studion i J-huset. I Östersund tittar vi just nu på lämplig lokal för ändamålet, säger Lasse.

Berätta lite om din bakgrund?

— Jag började min karriär på Örebro lokal-TV som TV-fotograf -96. Har därefter jobbat med TV- och nyhetsproduktion, musikvideos, reklam-, info- och spelfilm med mera både nationellt och internationellt. Jag har också jobbat på Mittuniversitetet som tekniker och lärare, främst inom journalist- och bildjournalistprogrammen där jag undervisade i bland annat TV/studioteknik, nyhetsfoto och videoredigering. De senaste 17 åren har jag varit verksam i eget produktionsbolag och nu påbörjar jag den här spännande resan för att vara med och bygga upp en ny medieproduktionsenhet inom Mittuniversitetet, berättar Lasse.

Sidan uppdaterades 2022-02-24