Jämtlandsturné och riksdagsbesök

Tor 03 mar 2022 14:37

Under mars och april ska samtliga jämtlandskommuner besökas av universitetsledningen – och samtidigt har universitetet fått besök av riksdagsledamöter.

Mittuniversitetets rektor, prorektor, kommunikationschef och chefen för avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd tillsammans med kommunchef och kommunalråd i Åre kommun.
Håkan Wiklund, Kaj Söder (kommunchef), Anders Fällström, Daniel Danielsson (kommunalråd), Kicki Strandh och Ludde Edgren i Järpen, Åre kommun. Foto: Ronney Wickzell.

− Det är viktigt att vi upprätthåller goda relationer med såväl våra riksdagsledamöter som med kommuner och regioner i vårt område. Vi vill säkerställa att de har en uppdaterad bild av Mittuniversitetets verksamhet samtidigt som vi får en bild av vilka förväntningar och behov som finns på oss i vår närmaste omvärld. Jag kan också konstatera att vårt relationsbyggande verkligen uppskattas av de som vi träffar, säger Anders Fällström, rektor.

Så sent som i fredags besöktes campus Sundsvall av fyra av Västernorrlands riksdagsledamöter. Gästerna fick ta del av övergripande information om Mittuniversitetet, men gavs också tillfälle att besöka CER, DEMICOM, FSCN och STC där de träffade både ledning och forskare. Besöket var ursprungligen inplanerat för två år sedan, men så kom pandemin emellan.

Docent Birgitta Engberg och docent Benny Thörnberg berättade om forskningen vid FSCN och STC. Foto: Inger Axbrink och Christine Grafström.

− Riksdagsledamöterna visade stort intresse och ställde många frågor. Det känns väldigt bra att vi lyckades få till det här och vi planerar för ett liknande besök på campus Östersund för riksdagsledamöterna från Jämtlands län, säger Anders Fällström.

Under denna vecka inleds också den så kallade ”Jämtlandsturnén” där delar av universitetsledningen genomför besök i samtliga åtta jämtlandskommuner. Besök har redan hunnit genomföras i Åre och Bräcke och under fredagen är det Ragunda kommun som får ett besök.

− Vi behöver komma närmare våra kommuner i Jämtlands län för dialogen med dem har sviktat och det här är ett första steg att bygga stärkta relationer. De två möten vi hittills har genomfört har varit mycket uppskattade, från båda parter, och jag är övertygad om att vi får med oss både insikter och konkreta frågor som vi kommer att kunna jobba vidare med tillsammans, vilket är ett av syftena, säger Anders Fällström.

Övriga jämtlandskommuner besöks i slutet av mars och början av april.

I Västernorrlands län har universitetet samverkansavtal med fem av sju kommuner. I Jämtlands län finns i nuläget samverkansavtal endast med Östersunds kommun.

Här kan du läsa mer om samverkansavtalen.

Sidan uppdaterades 2022-03-03