Urvalet klart i forskningskommunikationssatsningen

Tis 15 mar 2022 11:34

Nio forskare, fördelade på sex olika områden, får arbetstid finansierad från universitetets projekt för ökad attraktivitet för att kunna prioritera forskningskommunikation under 2022.

En man i kostym står med megafon framför ansiktet

− Vi fick in 23 ansökningar i vår utlysning och det är väldigt glädjande att så många forskare ansökt om att få arbetstid för att kunna kommunicera sin forskning. Det är en uppgift som blir allt viktigare, inte minst i dessa tider, säger Kicki Strandh, kommunikationschef.

Utlysningen innebar att forskare fick ansöka om att få upp till 20% av sin arbetstid under fyra månader avsatt för att få bättre förutsättningar att nå ut med sin forskning. De ansökningar som kom in visar på universitetets bredd då de täckte in många olika forskningsområden och ämnen. Kraven för att komma i fråga var dels att det ska finnas potential till nationell synlighet, en konkret och tydlig idé om vad forskaren vill göra samt en koppling till frågor som är aktuella i samhällsdebatten, med visst fokus på att 2022 är ett valår.

− Urvalet var svårt, vilket i sig är ett gott betyg till samtliga ansökningar, men vi känner oss trygga med de som har valts ut och vi har haft en god dialog med dekanerna i vårt arbete. I vissa fall går den finansierade tiden till en forskare medan det i andra fall kan vara flera forskare som delar på potten, säger Kicki Strandh.

Dessa forskares ansökningar valdes ut:

Sofie Blombäck (statsvetenskap), Christina Dahlström/Magnus Norgren (kemiteknik), Henrik Haller (ekoteknik), Lars Evertsson (socialt arbete), Kajsa Falasca m fl (Snabbtänkt-projektet) och Robert Pettersson (turismvetenskap).

− Vi kommer givetvis att ta fasta på samtliga förslag som kommit in och erbjuda stöd från kommunikationsavdelningen för att ge även de forskare som inte tilldelas arbetstid för sin kommunikationsinsats en bättre möjlighet att nå ut med sin forskning, säger Kicki Strandh.

Sidan uppdaterades 2022-03-15