Att starta en rörelse för hållbarhet

Ons 27 apr 2022 16:17

Ett av Mistra Sport & Outdoors mål är att starta en rörelse för hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Vi pratade med Stefan Linde, lektor i statsvetenskap, som jobbar i programmet och forskar om "social movements" med koppling till miljömässig hållbarhet.

En man med keps och grön jacka med fjäll och polarull i bakgrunden
Stefan Linde

Varför lockade denna tjänst dig?

— På ett professionellt plan ser jag en naturlig koppling mellan den forskning jag själv har bedrivit kring varför människor väljer att bete sig mer eller mindre miljövänligt – exempelvis vad som får väljare att känna oro inför klimatförändringar eller vad som får dem att stödja olika typer av politiska initiativ – och studiet av sociala rörelser. Jag hoppas kunna utveckla min egen forskning och samtidigt bidra till programmets mål. På ett mer personligt plan känns det också kul att få vara med i programmet eftersom både idrotten och friluftslivet under lång tid varit en stor del av mitt liv.

Vad är egentligen en rörelse för hållbarhet?

— Det finns nog inget enkelt svar, men något förenklat kan man säga att det handlar om en övergripande förändring av hur människor förhåller sig till den omgivande miljön och till andra hållbarhetsfrågor. En sådan rörelse kan tänkas grundas på gemensamma värderingar och omfatta en mängd olika typer av aktiviteter och beteenden.

Varför tycker du att idrott och friluftsliv är spännande sektorer?

— En sak jag tycker är spännande är att kunna studera civilsamhällets roll i omställningen mot ett mer hållbart samhälle. Jag har tidigare bland annat studerat hur politiska partier kan påverka och forma den allmänna opinionen kring miljöfrågor och från det perspektivet känns det intressant att gå vidare och studera i vilken utsträckning andra samhällsaktörer, som idrotts- och friluftssektorn, kan ha en liknande roll som opinionsledare. Vad ser du att det finns för utmaningar och möjligheter kopplat till ditt uppdrag? En utmaning är förstås hur man ska förhålla sig till den bredd av aktörer och aktiviteter som ryms inom sektorerna för idrott och friluftsliv och hur dessa ska betraktas från ett hållbarhetsperspektiv. Samtidigt erbjuder denna bredd även möjligheter att få en fördjupad förståelse för hur hållbarhetsfrågor uppfattas bland olika aktörer, vilket i sin tur kan underlätta arbetet med att få till stånd olika typer av beteendeförändringar.

Mistra Sport & Outdoors

Mistra Sport & Outdoors är ett forsknings- och samverkansprogram för att skapa kunskap och lösningar för ökad hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Forskare från olika discipliner och universitet jobbar tätt tillsammans med friluftslivets och idrottens organisationer, myndigheter och företag för att nå programmets mål. Mittuniversitetet är värd för programmet och har cirka femton medarbetare involverade i administration och olika forskningsteman.

Publikationer Mistra Sport & Outdoors

Årsrapport 2021 Mistra Sport & Outdoors