Ny prefekt på institutionen för naturvetenskap

Mån 25 apr 2022 07:45

Madelen Olofsson började på Mittuniversitetet som doktorand 2008 och har sedan dess forskat och undervisat i analytisk kemi. I februari i år tog hon över som prefekt på institutionen för naturvetenskap.

Madelen Olofsson

Grattis till din nya tjänst som prefekt för institutionen för naturvetenskap! Hur känns det?

– Det känns jättespännande, men först var det lite överväldigande innan jag fått koll på helheten. Det innebär ju en lång rad helt nya arbetsuppgifter när man ska leda en institution. Det är jätteroligt att ha närmare kontakt med alla medarbetare, även om jag känner de flesta sedan tidigare. Det är också intressant att lära känna andra människor på universitetet, det blir på en helt annan nivå än tidigare och man får djupare förståelse för alla processer på universitetet.

Vad gör en prefekt?

– Det är många olika saker, allt från att attestera fakturor till att lägga institutionens budget. Jag jobbar med kompetensförsörjning och anställningar, håller medarbetarsamtal och anordnar arbetsplatsträffar och mycket mer. Sedan tillkommer det många möten med forskningsledare, andra prefekter och dekan, med HR och ekonomer. Jag får gå utbildning inom exempelvis arbetsmiljö, ekonomi med mera. Jag jobbar nu 50 procent som prefekt, sitter som suppleant i fakultetsnämnden och jobbar utöver det cirka 40 procent med forskning i olika projekt.

Vad har du för förväntningar på den nya rollen?

– Jag förväntar mig att lära mig en massa nytt och få en djupare insyn i organisationen, komma närmare medarbetarna och få vara med i den strategiska planeringen.

Du har jobbat på Mittuniversitetet sedan hösten 2008. Vad har du gjort under den tiden?

– Jag började som doktorand i analytisk kemi och min doktorsavhandling handlade om näringsomsättningen i skogsmark. Jag gjorde bland annat fältförsök, och utvecklade även analysmetoder för att titta på hur molekyler kan påverka tillgänglighet av näringsämnen i skogsmark. Efter min disputation har jag varit anställd som forskare, biträdande lektor och nu lektor.

Vad har du fokuserat på i din fortsatta forskning?

– Jag har rört mig från skogsmarken och börjat titta mer på miljösynder som de fiberbankar som det finns gott om utanför våra kuster. Där har jag fortsatt att jobba med analys och bland annat tittat på om vi kan bioremediera fiberbankarna, till exempel med jästsvampar. Då tittar jag på vad jästsvamparna producerar för att se om det kan påvisa nedbrytning av materialet i fiberbankarna. Jag tittar också på molekyler som kan frigöra miljöfarliga metaller, vilket kan vara bra vid remediering om fiberbankarna plockas upp, men sämre om det sker när de ligger på havets botten.

Hur tänker du kring undervisning?

– Jag har undervisat sedan min tid som doktorand och tycker väldigt mycket om det. Det är utvecklande på många plan och fantastiskt när man kan dra paralleller till sin egen forskning. När man undervisar i analytisk kemi går det till exempel att visa hur man använder samma instrument i den egna forskningen. Det är också otroligt givande att följa studenternas resa från första året tills de tar examen!

Vad gör du helst på fritiden?

– Jag tycker mycket om att träna och åker gärna längdskidor under vintern. Det känns viktigt att vistas i naturen, eftersom det ger så mycket energi. Jag plockar också gärna bär, men svamp hittar jag inte, vilket kanske är tur då jag säkert skulle lyckas plocka något giftigt. Jag tycker också om att odla grönsaker och jag har precis beställt ett växthus som jag tänkte odla gurka och tomat i nu i sommar.

Sidan uppdaterades 2022-04-27