Hallå där Osvald Wiklander!

Tor 07 apr 2022 08:10

Osvald är doktorand i litteraturvetenskap på institutionen för humaniora och samhällsvetenskap. Avhandlingen som han skriver på handlar om svensk poesi från ca 1950 fram till i dag. Utöver det undervisar han, läser doktorandkurser och lite pedagogik.

En närbild på en man med halvlångt hår och blå tröja
Osvald Wiklander

Vad är det bästa med ditt jobb?

— Att jag får tid och möjlighet att fördjupa mig i ämnen och problem som verkligen intresserar mig. Det är en närmast overklig lyx. Undervisningsdelen har också varit ett roligare och mer utvecklande inslag än jag räknade med och nu när jag varit inne i lärarrollen ett tag har jag insett hur givande undervisning faktiskt kan vara. Inte bara för mig som person utan också för mig som forskare. Det händer någonting med ens kunskap, tror jag, när man tvingas artikulera och förklara sin förståelse för någon annan. Det är som om den klarnar också för en själv, som om den får tydligare form och kontur på något sätt.

Programmet för litteratur och skrivande är ett av de utvalda programmen som går i kampanj nu. Vad tycker du om att Mittuniversitetet satsar extra mycket på att synas i sociala medier?

— Det är helt nödvändigt, som det ser ut i dag. Säga vad man vill om de sociala plattformarna, men de erbjuder oss väldigt kraftfulla och effektiva sätt att nå människor som sannolikt är intresserade av vårt program.

Vad tror du om greppet att gå in i Tiktok för att nå den yngre generationen?

— Det är ett klockrent initiativ, tycker jag, som det ska bli väldigt spännande att följa. Helt lätt blir det dock inte. Risken med yngre målgrupper – och med en plattform med som premierar humor, visuella effekter och sensation, som TikTok gör – är att rent informativa annonser lätt kan andas dinosauriecontent och meme-material. Så jag tror att det gäller att anpassa sig om man vill få folk att lyssna på det sätt som man själv önskar. Men om vi lyckas med det är fördelarna många. T.ex. tror jag folk hajar till lite extra i flödet om den där rappt träffsäkra annonsen man just scrollade förbi visade sig komma från ett universitet, och inte – vilket kanske hade varit mer väntat – en nystartad e-handelssajt eller ett smidigt betalningslösningssystem.

— Jag tror heller inte vi ska vara rädda för att använda en tonalitet som möjligen känts lite ”oseriös” i ett annat sammanhang. På en plattform som TikTok tror jag det ska väldigt mycket till för att användaren ska uppfattas som oseriös – även när avsändaren råkar vara ett universitet.

Vad hoppas du på att kampanjen för ditt program ska ge för resultat?

— Så många sökande till programmet som möjligt! Det är den primära målsättningen. Särskilt med tanke på att programmet är nystartat. Men jag hoppas också att folk ska få upp ögonen för litteraturvetenskap som ämne på Mittuniversitetet – och i sista hand också för universitetet som helhet.

Sist men inte minst, vad hoppas du på inför hösten?

— Ett definitivt slut på pandemin, undervisning och seminarium på campus som vanligt – och ett lite lugnare världsläge.

Sidan uppdaterades 2023-07-10