Mån 11 apr 2022 11:36

Under fredagen besökte kungaparet bland annat Mittuniversitetet på sitt sista stopp i den landsomfattande resa som gjorts för att lära sig mer om hur Sverige hanterat pandemin och dess konsekvenser.

Kungaparet övar på att känna pulsen på handleden på en av universitetets patientsimulatorer.
Under besöket fick kungaparet bland annat öva på att ta pulsen på en av de patientsimulatorer som används i sjuksköterskeutbildningen. Foto: Pelle Fredriksson.

Hösten 2020 började kungafamiljen besöka Sveriges alla län för att uppmärksamma insatser med anledning av covid-19-pandemin. Vid besöket på Mittuniversitetet fick kungaparet samtala med medarbetare vid Institutionen för hälsovetenskaper (HOV) samt studenter vid sjuksköterskeprogrammet. De besökte även Mittuniversitetets kliniska träningsanläggning med patientsimulatorer.

Från Mittuniversitetets sida leddes besöket av proprefekt Ulla Näppä och hennes kollegor vid Institutionen för hälsovetenskaper.

Besöket präglades av mycket god stämning och kungaparet med följe ställde ett stort antal frågor. Värd för hela kungabesöket i Östersund var landshövding Marita Ljung.

Nedan följer ett urval av bilder från besöket. Fotograf: Pelle Fredriksson, Mittuniversitetet.

Personal och studenter finslipar detaljerna inför rundabords-samtalet och visningen av KTA.

Medieintresset var stort och jakten på bilder intensiv. Drottning Silvia fick hålla en av simulatorerna, en liten bebis, i famnen, vilket uppskattades av både fotografer och resten av sällskapet.

Studenterna Tobias Vasiljev och Nils Ahlström fick berätta hur patientsimulatorer används i utbildningen och kungaparet hade många frågor till såväl studenter som personal.

Sidan uppdaterades 2022-04-11