Kungaparet besöker Mittuniversitetet

Fre 01 apr 2022 11:23

Fredag 8 april besöker kungaparet Jämtlands län för att uppmärksamma bland annat myndigheter, företag och organisationer som har påverkats av och bidragit under covid-19-pandemin, däribland Mittuniversitetet.

H.M. Konung Carl XVI Gustaf och H.M. Drottning Silvia besöker länet i augusti.
Copyright Kungl. Hovstaterna. Foto: Peter Knutson, Kungahuset.se.

Länsstyrelsen Jämtlands län är värd för besöket och landshövding Marita Ljung kommer att följa paret under dagen.

Under dagen besöker kungaparet landshövdingens residens, Östersunds sjukhus, Parkskolan, Mittuniversitetet och Jamtli.

På Mittuniversitetet har kungaparet önskat att få träffa studenter och personal knutna till sjuksköterskeprogrammet och Institutionen för Hälsovetenskaper. De kommer också att förevisas universitetets kliniska träningsanläggning, KTA, där praktiska moment genomförs under sjuksköterskeutbildningen.

Under samtliga besök kommer kungaparet att träffa personer som kan berätta om hur de påverkats av pandemin och hur de tacklat de utmaningar som den fört med sig.

Besöket var ursprungligen planerat att genomföras i november ifjol, men flyttades fram pga den då ökande smittspridningen.

Sidan uppdaterades 2022-04-01