Lyckat projekt om förbättringar

Mån 11 apr 2022 08:20

Det treåriga ALP-projektet Systematiska och ständiga förbättringar som nu är avslutat blev en ännu större framgång än förväntat. När pandemin slog till krävdes anpassningar som visade sig lyfta projektet ännu en nivå.

En man och två kvinnor med täckjackor och mössor står framför en gul byggnad på campus östersund i snöoväder
Christer Hedlund, Maria Eriksson och Louise Östberg.

Maria Eriksson, lektor i kvalitetsteknik, har tillsammans med kollegorna Louise Östberg och Christer Hedlund på Institutionen för kvalitets- och maskinteknik (KMT) genomfört det treåriga ALP-projektet med syfte att genomföra förbättringar i flera miljöer vid Mittuniversitetet. Nu när projektet är slut kan de se tillbaka på en synnerligen lyckad satsning.

Pandemin påverkade positivt

Inte bara har fler enheter än de räknat med deltagit i deras workshops, de har också höjt kompetensnivån i den digitala samverkansmiljön både hos medarbetare och sig själva då de snabbt var tvungna att ställa om under pandemin.
– Först blev vi lite förskräckta och trodde att vi skulle vara tvungna att avsluta projektet, men när vi frågade runt bland våra deltagare så ville alla fortsätta och det blev väldigt bra. Vi upplevde att det blev en större delaktighet med den digitala formen – det blev mer demokratiskt och mer interaktivt. Det blev helt enkelt en mer platt organisation. Dessutom blev dokumentationen enklare för oss, allt fanns ju redan digitalt, säger Maria Eriksson.

Skräddarsydda workshops

Bland det hon upplever som mest värdefullt med projektet är att de har nått ut till så många – mer än 230 medarbetare i 18 olika miljöer. Att få möta olika behov och ge medarbetare möjlighet att arbeta med sitt teams utveckling är givande för alla, menar hon.

– Behovet har varit varierande, så vi har skräddarsytt och hållit workshops för små och stora grupper av medarbetare. Vi har bland annat övat praktiska moment, satt igång förbättringscase och tittat på utvecklingsmöjligheter, gjort problemkartläggningar, coachat och handlett.

Stor spridning

Under projektets gång har man också tillsammans med FUS startat ett arbete med internrevisioner, så kallade audits, för att utveckla sig och bli ännu bättre. Tillsammans tog de därför fram ett verktyg för utvärdering, berättar Maria Eriksson.
– Sammantaget har det varit väldigt roligt att genomföra det här. Att det har fått dubbelt så stor spridning som vi trodde att det skulle få är fantastiskt. Vi har fått otroligt mycket positiv feedback från de som har varit med, och förstås lärt oss själva mycket också. Dessutom har vi fått chansen att sprida kännedom om vad vi gör. Så ett stort tack till alla som deltagit, säger hon.

Sidan uppdaterades 2022-04-13