Så här tycker de forskarstuderande

Mån 25 apr 2022 08:00

Som en del i kvalitetssäkringsarbete har Mittuniversitetet genomfört en enkät med forskarstuderande. Enkäten berörde bland annat information och stöd i olika delar av forskarutbildningen där Universitetsbiblioteket värderas högt.

Gamla bildbanksbilder

Kvaliteten på forskarutbildningskurserna upplevs genomgående varit tillfredsställande och överlag är man nöjd med den handledning som ges men saknar möjligheten att träffa och diskutera sin forskning med andra forskarstuderande.

Under februari månad genomfördes en enkät med forskarstuderande på uppdrag av Forskningsrådet. Totalt svarade 91 forskarstuderande vilket motsvarar drygt 54 procent. Enkäten berörde tio områden; bakgrund, rekrytering och antagning, forskarutbildningens innehåll, handledning och handledare, forskningsmiljö, arbets- och studiemiljö, möjlighet att påverka, individuella studieplaner, service and infrastruktur samt avslutningsfrågor.

De forskarstuderande är tämligen nöjda med förhandsinformationen och med information gällande målen i forskarutbildningen men informationen gällande vad som förväntas vid antagning inte är lika tydlig. Framförallt är man väldigt nöjd med informationen man får från Universitetsbiblioteket.

Arbetsbelastningen hög

Majoriteten anser att kvaliteten på forskarutbildningskurserna genomgående varit tillfredsställande och man är tillfredsställd med sina möjligheter att presentera sin forskning. De forskarstuderande är även överlag nöjda med den handledning som ges när det gäller stöd, mängden av handledning, visat intresse, förmåga att motivera och kompetensen hos handledaren. Man upplever minst stöd från handledare när det gäller framtida och möjliga karriärvägar. Det är främst genom samtal/dialog med lärare/kursansvarig/programansvarig/handledare som de forskarstuderande upplever att de påverkar utbildningen och studiesituation.

Arbetsbelastningen upplevs hög och många har angett att man arbetat/studerat trots att man varit sjuk samt mer än häften upplever att man ibland eller ofta har en så tung arbetsbörda att man inte har tid att äta lunch, ta raster, arbeta sent och/eller ta med arbetet hem.

Kvinnor och män får samma förutsättningar

Överlag är de forskarstuderande nöjda med arbets- och studiemiljön inklusive stödet från forskarkollegor och man upplever sig som en accepterad medlem av forskargruppen. Dock är de forskarstuderande inte lika nöjda med möjligheten att träffa och diskutera sin forskning med andra forskarstuderande.

Majoriteten upplever att kvinnor och män har samma förutsättningar att bedriva forskningsstudier vid Mittuniversitetet. 44 procent upplever att nationella forskarstuderande har bättre förutsättningar än internationella forskarstuderande men bryter man resultatet på ursprung framgår att 48 procent av de forskarstuderande som kommer från någon annanstans än Sverige har svarat att nationella och internationella studenter har samma förutsättningar. Det ser därmed ut som att det finns en viss skillnad i upplevelsen bland nationella och internationella forskarstuderande.

Vad gäller den individuella studieplanen upplever de forskarstuderande att man är involverad i arbetet och nöjd med uppföljningen men att planen inte stöttar i så hög utsträckning när det gäller planering och reflektion. Många har egna dokument vid sidan av.

Fortsatt arbete

Råden för utbildning på forskarnivå (RUF and FUR) har i uppdrag att fortsätta analysera sina respektive resultat. Identifierade förbättringsområden och förslag på aktiviteter sammanställs och universitetsövergripande aktiviteter lyfts till Forskningsrådet för att därefter lyftas in i kommande verksamhetsplanering.

Resultatet i sin helhet

Resultatet i sin helhet återfinns under Rapporter och enkäter på webben. I de fall de går genomförs jämförelser med ”Doktorandspegel” som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) genomförde 2016 och ”Doktorandbarometer” som Högskolan i Borås genomförde 2021.

Sidan uppdaterades 2022-04-25