12 nya föreläsningar sänds på UR Samtiden

Tis 03 maj 2022 11:35

I föreläsningsserien UR Samtiden har nu ytterligare 12 olika föreläsningar från Mittuniversitetet publicerats och fler forskare har därmed fått möjlighet att berätta om sin forskning.

Skärmdump från hemsidan för UR samtiden. Visar forskarna Christina Dahlström och Magnus Norgren.
Christian Dahlström och Magnus Norgren valde att rikta sin föreläsning till barn och berättar här om den triboelektriska effekten. Foto: UR.

− Det är andra gången på mindre än ett år som våra forskare ges nationell synlighet på en av Sveriges mest anrika kanaler och det är jätteroligt att vi, även den här gången, hade så många forskare som ville medverka. Vi kommer att sprida föreläsningarna i våra sociala medier under våren och det är givetvis fritt fram för andra att dela och sprida, säger Kicki Strandh, kommunikationschef.

Medverkande forskare - i bokstavsordning:

(ta del av respektive föreläsning genom att klicka på namnet)

Carlos Botero/William Sjöström
Christina Dahlström/Magnus Norgren
Gustav Lidén
Håkan Gunneriusson
Kerry McGawley
Lena Boström/Göran Bostedt
Louisa Swenne
Pär Löfstrand
Ragnhild Nilsson
Saman Rashid
Sara Skott
Torbjörn Skytt

Föreläsningarna finns utlagda i sin helhet på URPlay och under våren visas de dessutom i den ordinarie tablån.

Fakta om Utbildningsradion

UR är ett av tre public service-bolag i Sverige tillsammans med Sveriges Radio och SVT. De är ett fristående bolag som driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT samt sänder i SVT:s och Sveriges Radios kanaler. Uppdraget är att producera utbildnings- och folkbildningsprogram för förskola till högskola och därmed bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

De har även uppdraget att producera program för grupper som annars inte syns och hörs så ofta, som språkliga och etniska minoriteter samt för personer med funktionsnedsättning. UR:s tv- och radioprogram finns att titta på och lyssna till på nätet under en lång tid efter sändning. Ofta flera år.
Fakta: UR

Sidan uppdaterades 2022-05-03