Skrivverkstad för att stötta studenterna

Tis 21 apr 2020 08:56

Ann-Catrin Edlund, professor i svenska språket, leder och ansvarar för de skrivdidaktiska verkstäderna inom Skrivlyftet vid Mittuniversitetet. Här berättar hon mer om vad som händer i verkstäderna och vad du som lärare kan ha för nytta av det.

Ann-Catrin Edlund, professor

Vad är Skrivlyftet?
– Det är en strategisk utbildningssatsning vid Mittuniversitetet som består av flera aktiviteter, med olika målgrupper – med skrivdidaktiska verkstäder som vänder sig till program och enskilda lärare, och skrivhandledare som stöttar studenterna i deras skrivande. Så småningom kommer det också att utvecklas högskolepedagogiska kurser i så kallad ämnesintegrerad skrivdidaktik och även erbjudas stöd till lärare i planering och utveckling av undervisning i skrivande.

Berätta mer om de skrivdidaktiska verkstäderna, vad händer där?
– I verkstäderna deltar lärare från några utbildningsprogram. Lärarna utforskar och utvecklar gemensamt det akademiska skrivandet och yrkesskrivandet inom programmen. Verkstäderna riktar in sig mot program och inte bara enskilda lärare för att det ska vara möjligt att bygga progression i skrivandet inom programmen.

Hur går det till?
– Vid verkstäderna erbjuder vi en verktygslåda där lärarna själva kan välja vilka verktyg de vill använda när de sedan utvecklar sin skrivundervisning, genom att till exempel formulera lärandemål och bedömningskriterier eller utveckla responsarbetet under skrivprocessen. Skrivandet är förstås också ett viktigt redskap för meningsskapande i akademin – för att tolka, förstå, organisera och utveckla ny kunskap inom olika ämnestraditioner. Akademiska skriftpraktiker är alla ämnesspecifika, till exempel när en historiker och en företagsekonom analyserar ett fenomen så kan det ställas helt olika krav på både analysens innehåll och analysens utformning.

Hur är verkstäderna upplagda?
– Verkstäderna sträcker sig över en termin och består av 10 tillfällen på 4–5 timmar vardera. Varje termin ska verkstäder ges till tre program och 18 lärare totalt. I den omgång som börjar nu är det lärarutbildningarna F-3 och 4–6 samt Högskoleingenjörsprogrammen som deltar. Varje termin börjar en ny omgång.  Det är jag och Ingela Norberg, lärare i svenska språket, som leder verkstäderna.

Finns liknande upplägg på andra lärosäten?
– Ja, det här är ett generellt behov som finns vid alla lärosäten idag, vi har dessutom flerspråkiga universitet nu och det ställer också särskilda krav. Lärande inom högre utbildningar innebär ju nya sätt att förstå, tolka och utveckla kunskap, och det är högskolans ansvar att hitta former för att stötta studenterna i att utveckla det akademiska skrivandet. På andra lärosäten finns det många olika former av skrivstöd både till studenter och lärare, men jag känner inte till något som liknar vårt upplägg med verkstäder för program. Det är vanligare med punktinsatser inom enskilda ämnen. Det här som vi genomför på Mittuniversitetet är en jättestor satsning och ett prioriterat område, som finansieras av universitetet centralt.

Sidan uppdaterades 2023-12-12