Ny ledningsstruktur på Mittuniversitetet

Mån 29 aug 2022 10:07

Under hösten kommer rektor att förändra ledningsstrukturen på Mittuniversitetet genom att universitetsledningsgruppen (ULG) och det tidigare ledningsrådet ersätts av ett nytt ledningsråd med delvis ny sammansättning.

Miunskylt

– Jag har bland annat valt att lyssna på synpunkter som framfördes under hörandeförsamlingen i våras, men jag har också velat tydliggöra de olika ledningsgruppernas roller och förhållande till varandra. Genom den nya strukturen får vi en tydligare koppling mellan förvaltningens ledningsgrupp, fakulteternas ledningsgrupper och ledningsrådet eftersom förvaltningen kommer att representeras av förvaltningschefen, precis som fakulteternas ledningsgrupper representeras av respektive dekan, säger Anders Fällström.

Den nya strukturen innebär att den gruppering som tidigare har kallats universitetsledningsgruppen (ULG) tas bort. Istället samlas ledningsfunktionerna i ett nytt ledningsråd.

I rådet ingår förutom rektor även de båda prorektorerna Håkan Wiklund och Eva Dannetun, dekanerna Anna Olofsson och Hans-Erik Nilsson samt förvaltningschef Lotten Glans och universitetsstrateg Anna-Lena Perdahl. I rådet ingår också ordförandena för de båda studentkårerna, Emanuel Magnusson och Erik Lund. Till ledningsrådet kopplas även handläggarstöd och kommunikationsstöd. Förändringarna införs redan från höstterminens start.

– Jag vill att våra möten ska gå från att domineras av korta dragningar där vi har fått för lite tid att bottna i frågorna till att vi har mer luftiga agendor med färre dragningar så att vi på allvar hinner fördjupa oss i de frågor som lyfts. Jag är övertygad om att det gagnar universitetets utveckling och det kommer också att ge bättre vägledning till verksamheten i form av tydligare återkoppling från ledningen, säger Anders Fällström.

Som ett led i att utveckla dialogen mellan ledningsrådet och förvaltning/fakulteter kommer rektor och prorektorer att delta vid dessa ledningsgruppers möten 1-2 gånger per termin. Under hösten kommer utvecklingsarbetet att fortsätta genom att se över vilka instanser som bäst lämpar sig som styrgrupp(er) för olika frågor samt var olika ärenden bereds inför beslut.

Sidan uppdaterades 2022-09-29