Teknik och kreativitet på Makerspace

Ons 24 aug 2022 12:03

I Makerspace på campus Sundsvall bubblar det av aktivitet. Hit kommer både stora och små för att leva ut sin kreativitet och tekniska nyfikenhet. 2022 tog Mittuniversitetet tagit över verksamheten, som tidigare kallades Tvätteriet, och förhoppningen är att fler studenter och medarbetare ska hitta hit.

En kvinna håller en skult som det står välkommen på

Skära, såga, borra, sy. Eller löda, screentrycka, gravera. På Makerspace finns tekniken och maskinerna för att du ska kunna utforska din kreativitet och experimentera med nya idéer och material. Sedan ett antal år tillbaka lockar verksamheten barn och ungdomar i alla åldrar, bland annat genom Makermåndag på måndagseftermiddagar, Geek Girls på tisdagskvällar och Sundsvall Makers på onsdagskvällar.

En verkstad för alla

Därutöver är det också en hel andra regelbundna och tillfälliga event, berättar Mona Wärdell-Nilsson, som är industridesigner och anställd på halvtid som handledare i Tvätteriet.
– Vi jobbar med skolbarn från lågstadiet och uppåt och har workshops och teknikworkshops som passar för alla åldrar. Skolklasser från hela regionen besöker oss regelbundet, men vi finns också till för att våra studenter, forskare och personal ska ha en plats att skapa, testa, lösa problem, få miljöombyte och inspireras av och med andra. Vi gör också behovsanpassade workshops mot företag och organisationer utanför Mittuniversitetet, säger hon.

Hans-Erik Nilsson, dekan på NMT, hoppas att Tvätteriet ska bli en plats för bra umgängesformer med ideella krafter och tillsammans med dem stimulera skapande och praktisk kunnande i samhället.
– Tanken med tvätteriet är att skapa en kreativ mötesplats där människor från olika bakgrund och sammanhang träffas för att skapa, dela idéer, och utveckla sitt kunnande. Speciellt fokus finns på ungas skapande. Mittuniversitetets satsning på Barnens universitet är en viktig medspelare i visionen, liksom samverkan med ideella föreningar så som Sundsvall makers, säger han.

Laserskärare och 3D-skrivare

Lokalerna som Makerspace huserar i var en gång i tiden ett tvätteri, därav det tidigare namnet på verksamheten. Sedan Mittuniversitetet tog över verksamheten kallas det rätt och slätt för Makerspace, det är trots allt ett utymme för att göra grejer.
– Nu är det Mittuniversitetets Makerspace och som sådant en mötesplats där kunskap, verktyg, idéer smälter samman. Vi har massor med ny teknik som laserskärare, 3D-skrivare och VR och andra maskiner som snabbt gör din idé visuellt tillgänglig. Så namnet kan komma att ändras om vi får in något bra förslag, säger Mona Wärdell-Nilsson.

Stimulerande miljö

Hon hoppas att fler studenter och medarbetare, men även fler skolor, ska upptäcka vilken rolig och stimulerande miljö Makerspace erbjuder.
– Det finns så mycket man kan göra här, och man har tillgång både till verkstäder och ny teknologi. Jag försöker att ha öppet för drop in varje dag mellan klockan 9-12, men för att vara på den säkra sidan är det bäst att kontakta mig först och stämma av och för att boka en eventuell introduktion av maskinerna. På onsdagskvällar är det också drop in mellan klockan 18-21. Jag hoppas också att det kan locka som kreativ mötesplats för att sitta och plugga i, säger Mona Wärdell-Nilsson.

För mer information:

Mejla Mona