Bara dagar kvar till valet ‑ många forskare syns i media

Ons 07 sep 2022 10:29

Söndag 11 september går Sverige till val, vilket dominerar medierapporteringen. I mediebruset syns och hörs många forskare från Mittuniversitetet - här är några medieklipp från den senaste veckan.

Niklas Bolin
Niklas Bolin är en av många forskare från Mittuniversitetet som anlitas flitigt av media i valtider. Foto: Marlene Berg.

I Dagens Industri, 6 september, medverkar Kajsa Falasca, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, i artikeln "Partierna ger miljoner till Facebook – de betalar mest" (låst artikel som kräver abonnemang). Kajsa har nyligen också medverkat i såväl P1-programmen "God morgon världen" och "Studio Ett" som Expressen.

Aftonbladet lyfter ett liknande tema som Dagens Industri, dessutom samma dag, och där medverkar Marie Grusell, som forskar i politisk kommunikation. Artikeln går att läsa här. Marie Grusell hördes nyligen också i SR Västernorrland

Även statsvetaren Niklas Bolin var synlig i media 6 september då han medverkade i en artikel när Arbetsvärlden granskar SDs syn på kulturpolitiken. Artikeln hittar du här. Niklas Bolin har också förekommit i bland annat Expressen, Svenska dagbladet och Dagens Nyheter

Sofie i SVTs Aktuellt

Statsvetaren Sofie Blombäck är också väldigt aktiv i media. Idag, 7 september, medverkar hon i SR Jämtland på temat lokala partier. Nyhetsinslaget hittar du här.

Så sent som i måndags fanns hon med i Aktuellts 21-sändning, för att kommentera partiet Nyans. Ett kortare klipp från sändningen finns här. Även SVT Västernorrland låter Sofie Blombäck kommentera förekomsten av lokala partier.

Utöver dessa medieframträden har hon medverkat i ett stort antal andra intervjuer för SVT, Fokus, Göteborgs-Posten, ETC med flera.

Lars Nord, professor i politisk kommunikation, syntes nyligen i Rapport och regionala SVT-sändningar på temat lokala folkomröstningar.

Ragnhild är SVT Sapmis valexpert

Statsvetaren Ragnhild Nilsson är SVT Sápmis valexpert och har redan synts i dessa sammanhang. Här kommenterar hon det höga valdeltagandet bland samer.

Ännu en statsvetare som förekommit i media är professor Stefan Dahlberg som medverkat i såväl Dagens Samhälle, Länstidningen och här i ett klipp i SVT.

Sidan uppdaterades 2022-09-29